• <
PZT_980x120_gif_2020

Więcej przeładunków morskich w hamburskim porcie – dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją

Strona główna Porty, logistyka Więcej przeładunków morskich w hamburskim porcie – dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją
Więcej przeładunków morskich w hamburskim porcie – dwucyfrowy wzrost w przewozach lądowych koleją - GospodarkaMorska.pl

ew

20.02.2020 Źródło: własne

Największy uniwersalny port Niemiec uzyskał w roku 2019 dobre rezultaty w przeładunkach morskich osiągając wynik 136,6 miliona ton (+1,1 %). Hamburg zdołał utrzymać dobrą pozycję pomimo osłabienia w globalnym handlu i istniejących sankcji handlowych.

„Hamburski port jest nie tylko jednym z najważniejszych hub’ów logistycznych w Europie, ale także motorem miejsc pracy w Hamburgu i daleko poza nim”, powiedział senator Michael Westhagemann. „Tych łącznie niemal 165 000 bezpośrednio i pośrednio zatrudnionych przyczyniło się do tego, że możemy rozpocząć nowy rok ze szczególnie pomyślnymi liczbami. Z bardzo wyraźną nadwyżką w przeładunkach kontenerowych, wzrostem w przeładunkach morskich i nieproporcjonalnie wysokim przyrostem ekologicznych przewozów kolejowych w relacji z zapleczem portu widać, że hamburski port jest na dobrym kursie. Jasne jest przy tym także, że nie możemy z naszym sukcesem spocząć na laurach. Dlatego niestrudzenie podwyższamy wydajność portu: wielkie projekty jak dostosowanie toru wodnego i odbudowywane mosty Rethe i Kattwyk są ważnymi aktywami dla klientów portu na całym świecie.”  

W tak ważnych dla hamburskiego portu przewozach lądowych bardzo ekologiczny transport kolejowy kontenerów zdołał wzrosnąć dwucyfrowo. Koleją między terminalami w porcie a zapleczem lądowym portu przewieziono w 2019 roku łącznie 2,7 miliona TEU. Oznacza to wzrost o 10,4 % i nowy rekord dla kolei portowej. Po jej sieci przemieszczało się w 2019 r. około 62 000 pociągów z 1,7 miliona wagonami. Łącznie przewieziono 48,2 miliony ton ładunków (+3,0 %).

W przewozach lądowych port-zaplecze transport kolejowy, drogowy i rzeczny śródlądowy łącznie przewiozły 5,8 miliona TEU (+7,8 %) i 97,5 miliona ton (+0,8 %). Udział kolei w ruchu lądowym wyniósł w 2019 r. w ruchu kontenerowym 46,3 % a w odniesieniu do masy ładunków 49,4 % (+1,0 %). Udział transportu drogowego wyniósł 41,4 %, a żeglugi śródlądowej 9,2 %. „Z osiągniętym rekordowym wynikiem Hamburg ugruntowuje swoją pozycję czołowego europejskiego portu kolejowego i przyczynia się dzięki przenoszeniu ładunków na szyny i barki do odciążenia drogi”, podkreślił Ingo Egloff, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing. Ta mocna pozycja bazuje w dużej mierze m.in. na wielkiej liczbie połączeń liniowych, które łączą Hamburg z większością z ponad 1000 portów morskich na świecie. „Obok zapoczątkowaniu czterech nowych liniowych połączeń transatlantyckich, które przyniosły silny wzrost w ruchu kontenerowym z USA i Meksykiem, także nowe linie z Azją i z Indiami, jak również dwie linie wielozadaniowe przyczyniły się do wzrostu przeładunków. Ten pozytywny impuls pozostaje z nami w roku 2020”, wyjaśnił Axel Mattern, drugi członek zarządu HHM.

„Przed rokiem w tym samym miejscu powiedziałem, że hamburski port jest ponownie na fali wzrostu. Te aktualnie prezentowane dane za rok 2019 dowodzą to dobitnie – i powinny też przekonać wszystkich, którzy w temacie portu raczej sceptycznie patrzyli w przyszłość”, powiedział Jens Meier, CEO Hamburg Port Authority. „Aby utrzymać port na jednoznacznym kursie sukcesu, inwestujemy dalej konsekwentnie w infrastrukturę i cyfryzację. Przykładowo HPA osiągnęło w ostatnich tygodniach w budowie nowego mostu kolejowego Kattwyk i nowego połączenia terminalu Burchardkai istotne kamienie milowe. Obie inwestycje uczynią nasz port jeszcze bardziej efektywnym i przygotowanym na przyszłe wyzwania.”

W morskich przewozach z Chinami, najważniejszym partnerem handlowym Hamburga, zostało przeładowanych w roku 2019 w Hamburgu łącznie 2,6 miliona TEU (+1,7 %). „Skutki koronawirusa na wolumen handlu zagranicznego z Chinami nie dają się jeszcze dokładnie określić. Może jednak dojść do znaczących spadków w zależności od długości i skali ograniczeń w chińskiej gospodarce, które następnie z pewnym przesunięciem czasowym znajdą odzwierciedlenie w przeładunkach chińskich ładunków w Hamburgu. To będziemy mogli ocenić najwcześniej pod koniec pierwszego kwartału”, szacuje Mattern. Zarząd HHM wychodzi z założenia, że należy się też liczyć ze spadkami w transporcie koleją między Chinami a Hamburgiem. W uzupełnieniu do codziennych połączeń w ruchu morskim z Chinami, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku jest aktualnie oferowanych z Hamburga ponad 200 połączeń kolejowych. „Wraz z przewożonymi do i z Hamburga morzem i lądem kontenerami jesteśmy wobec innych europejskich ośrodków wiodącym z dużym zapasem hub’em dla ładunków chińskich”, powiedział Mattern. Hamburg jest głównym portem przeładunkowym dla morskich i lądowych przewozów w ramach jedwabnego szlaku.

Także rozbudowa toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby rozwija się dobrze. Poszerzanie toru wodnego dwóch odcinków zostało już zakończone: od 29 stycznia 2020 w rozbudowanej przez Federalną Administrację Dróg Wodnych i Żeglugi (WSV) mijance na odcinku do granicy kraju związkowego Hamburg, mogą obecnie bezpiecznie przepływać obok siebie statki o łącznej szerokości do 98 metrów. Wcześniej istniało ograniczenie do 90 metrów. Poszerzenie mijanki w obszarze Hamburga na odcinku o długości trzech kilometrów zostanie ukończone do połowy roku. Po zakończeniu tego etapu inwestycji dopuszczalna łączna szerokość przepływających obok statków zostanie jeszcze bardziej podwyższona. „Wraz ze zrealizowanymi pierwszymi etapami poszerzania toru wodnego Łaby jesteśmy na dobrym kursie i poprawiamy od zaraz warunki zawinięcia dla dużych statków”, powiedział Mattern. „Dla żeglugi i naszych klientów portowych to jest radosna wiadomość na początek roku.”

Regulacja toru wodnego czyni dla armatorów zawinięcia do Hamburga nie tylko łatwiejszymi, ale umożliwia także przyjęcie większej ilości ładunku. „Większe zanurzenie i lepsze możliwości mijania statków na Łabie umożliwiają lepsze wykorzystanie możliwości transportowych statków”, stwierdził Mattern. Duże statki kontenerowe i masowe będą mogły po zakończonym z sukcesem pogłębieniu Łaby przywieźć do i zabrać z Hamburga około 18.000 ton dodatkowego ładunku. Hamburski port odnotował w roku 2019 łącznie 684 zawinięcia Ultra-Large Container Ships (ULCS). W klasie powyżej 18.000 TEU było to w ubiegłym roku 165 statków kontenerowych. Jest to wzrost o 10 %, który potwierdza konieczność pogłębienia toru wodnego. Port i terminale przeładunkowe obsługują już dzisiaj mega-statki o pojemności powyżej 21.000 TEU, a przygotowują się na przyjęcie jeszcze większych jednostek. „W maju oczekujemy w Hamburgu statku ‘HMM Algeciras’, co oznacza zawinięcie pierwszego mega-statku o pojemności 24.000 TEU”, powiedział Mattern.

W roku 2020 marketingowa organizacja hamburskiego portu oczekuje stabilnych wyników przeładunków kontenerowych i niewielkiego wzrostu przeładunków ładunków masowych.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.