• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rząd przyjął uchwałę dot. rozwoju polskich portów morskich do 2030 r.

pc

18.09.2019 04:16 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rząd przyjął uchwałę dot. rozwoju polskich portów morskich do 2030 r.

Partnerzy portalu

Rząd przyjął uchwałę  dot. rozwoju polskich portów morskich do 2030 r. - GospodarkaMorska.pl

Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czy budowę np. Portu Centralnego w Gdańsku - przewiduje przyjęta we wtorek przez rząd uchwała dot. rozwoju polskich portów morskich do 2030 r.

"Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku" został przygotowany przez resort gospodarski morskiej i żeglugi śródlądowej.

Jak podkreślono w komunikacie CIR, program "zapewni sprawne funkcjonowanie i rozwój polskich portów morskich oraz przyczyni się do lepszego wykorzystania ich potencjału i wzmocnienia pozycji wśród portów europejskich".

Program obejmuje trzy województwa: pomorskie, zachodniopomorskie oraz warmińsko-mazurskie; uwzględniono w nim cztery porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – Gdańsk, Gdynię, Szczecin oraz Świnoujście; 28 portów nie mających podstawowego znaczenia dla gospodarki narodowej, w tym dziewięć portów regionalnych i 19 portów lokalnych; 50 przystani.

CIR wyjaśniło, że najważniejszymi inwestycjami zawartymi w programie są: budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską; modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m; budowa: Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

Inwestycje te mają być finansowane z budżetu państwa, przy wsparciu środków unijnych oraz w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

"Oprócz działań ściśle związanych z inwestycjami w obrębie portów, wskazano również na potrzeby dotyczące rozwoju infrastruktury dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, w tym rozwój korytarzy drogowych i kolejowych oraz szlaków rzecznych, zapewniających lepszą dostępność transportową do portów morskich. Chodzi także o działania służące ochronie środowiska i poprawie bezpieczeństwa uczestników ruchu portowego" - dodano.

CIR poinformował, że na wszystkie inwestycje wskazane w programie trzeba będzie przeznaczyć ok. 40 mld zł.

Program zakłada ponadto zwiększenie przeładunków w polskich portach, tak aby w 2030 r. przekroczyły one 150 mln ton. W ostatnich latach wielkość obrotów ładunkowych w portach wynosiła ok. 70 mln ton. W 2018 r. – jak do tej pory najlepszym pod tym względem – przekroczono 90 mln ton.

Według danych Krajowej Administracji Skarbowej, w 2018 r. należności celno-podatkowe związane z odprawą ładunków w morskich oddziałach celnych wyniosły ok. 40,6 mld zł. W 2015 r. było to 17,1 mld zł.
 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.