• <
PZT_1100x200_gif_2020

Raport: brak kierowców i unijny pakiet mobilności problemem branży transportowej

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: brak kierowców i unijny pakiet mobilności problemem branży transportowej
Raport: brak kierowców i unijny pakiet mobilności problemem branży transportowej - GospodarkaMorska.pl

ew

03.10.2019 Źródło: PAP

Polska jest liderem transportu międzynarodowego w UE, a udział branży TSL w polskim PKB to już 6 proc. – wynika z opublikowanego w czwartek raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego. Wśród największych zagrożeń dla rozwoju branży wskazano brak kierowców oraz unijny pakiet mobilności.

Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD) prezentując raport dotyczący sytuacji i perspektyw rozwoju branży transportowej i logistycznej w Polsce podkreślił, że obecnie jest ona strategiczną gałęzią polskiej gospodarki.

Jak zaznaczył, Polska stanowi atrakcyjny rynek dla producentów i handlowców ze względu na swoje położenie geograficzne oraz dzięki dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach infrastrukturze drogowej i magazynowej. „Możemy stanowić bramę do Unii Europejskiej od strony wschodniej w kontekście nowego Jedwabnego Szlaku” – powiedział podczas konferencji prasowej Wolak.

Szef PITD dodał, że polska branża transportowa w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwija. „Jesteśmy dziś numerem jeden, jeśli chodzi o transport międzynarodowy w UE, jesteśmy liderem jeśli chodzi w ogóle o transport drogowy. I to się przekłada na konkretne wartości i wskaźniki jak np. udział branży logistyki i gospodarki magazynowej w polskim PKB, który wynosi obecnie 6 proc.” – zaznaczył.

Z raportu wynika, że między 2008 a 2017 r. przewożony przez polskich przewoźników drogowych wolumen transportu międzynarodowego prawie się potroił (z 98,9 mln ton w 2008 r. do 284,9 mln ton w 2017). W 2017 Polacy wykonali 30,7 proc. wszystkich przewozów międzynarodowych w UE.

Z analizy PITD wynika też, że w 2018 r. przewieziono 2,2 mld ton towarów (wzrost o 6,8 proc. w stosunku do 2017 r.). Największy udział w tym wyniku wypracował transport samochodowy – 1,87 mld ton (wzrost o 7,2 proc.). W tym samym czasie koleje, drugie pod względem udziału, odnotowały wynik na poziomie 249,2 mln ton (wzrost o 4,1 proc.). W przeliczeniu na tonokilometry cały sektor transportu uzyskał w 2018 r. wynik o 7,4 proc. lepszy niż rok wcześniej.

Odnosząc się do czynników, które mają istotny wpływ na rozwój branży TSL w Polsce, Wolak wskazał m.in. na regulacje prawne. Jego zdaniem, oprócz przepisów o kabotażu oraz niemieckich i francuskich regulacji o płacy minimalnej największym wyzwaniem dla polskiej branży transportowej i logistycznej są przepisy wynikające z pakietu mobilności oraz dyrektywy o pracownikach delegowanych i płacy minimalnej.

„Już obecnie obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy mocno ograniczają możliwość świadczenia usług przez branżę transportową. Natomiast przepisy, które wprowadziłby pakiet mobilności, będą de facto początkiem końca wolności świadczenia usług na terenie UE” – zaznaczył prezes PITD.

Zdaniem Wolaka, w tym kontekście należałoby rozważyć wprowadzenie branżowej płacy minimalnej, która byłaby równa dla wszystkich krajów i „ustalona na poziomie akceptowanym przez wszystkie państwa UE – nie tylko Niemcy, ale także Polskę, Rumunię, czy Bułgarię”.

O trudnej sytuacji na rynku pracy mówił z kolej Marek Harasny, wiceprezes PITD. „Obecnie jeżeli byśmy mieli w Polsce do 100 tys. kierowców zawodowych, to każdy z nich znajdzie pracę” – podkreślił. Dodał, aż 1/3 firm transportowych ma niedobór kierowców, a w samym IV kwartale 2019 r. firmy deklarują zwiększenia zatrudnienia o 11 proc.

„Spokojnie możemy powiedzieć, że jest więcej towarów do przewiezienia niż polskie firmy transportowe mają możliwości” – powiedział Harasny.

Wskazał przy tym, że obecnie średnie wynagrodzenie kierowcy zawodowego, który pracuje w systemie 3:1, czyli przebywa 3 tygodnie w pracy i tydzień w domu, wynosi ok. 6 – 6,7 tys. zł „na rękę”.

Pełny raport „Transport i logistyka jako strategiczna branża dla polskiej gospodarki” jest dostępny na stronie internetowej Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27940,00 $ tona -1,16% 19 kwi
 Cynk 2842,00 $ tona -0,39% 19 kwi
 Aluminium 2331,00 $ tona 1,00% 19 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.