• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PromySKAT: Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. brexit i jego wpływ na branżę

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski PromySKAT: Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. brexit i jego wpływ na branżę

Partnerzy portalu

PromySKAT: Podsumowanie tygodnia, a w nim m.in. brexit i jego wpływ na branżę - GospodarkaMorska.pl

PromySKAT, w pierwszym, coponiedziałkowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o tym, co brexit oznacza dla podróży w tym roku oraz jaki wpływ na branżę ma zagrożenie związane z szerzeniem się koronawirusa.

Crown Seaways w nowej odsłonie. Nowe możliwości statku DFDS

Należący do DFDS prom Crown Seaways – jedna z najpopularniejszych jednostek we flocie tego operatora - przeszła modernizację. W trakcie pobytu w suchym doku w stoczni Fayard na statku zamontowano instalację, która pozwala na pobór energii z lądu podczas postoju w porcie (cold ironing).

Wcześniej, w styczniu 2019 r., podobne rozwiązanie znalazło się na promie Pearl Seaways. Obie jednostki obsługują połączenie Kopenhaga-Oslo.

Koronawirus opóźni dostawę promu?

Temat, którym żyje ostatnio cały świat, może mieć też oczywiście realny wpływ na branżę promową. Ze względu na koronawirusa, niektóre zakłady w Państwie Środka , w tym stocznie, wydłużają urlopy swoim pracownikom. A to może mieć wpływ na prace związane z budową niektórych promów

Taki los może dotknąć budowany dla Samsø Rederi prom Lilleøre. Stocznia, w której powstaje jednostka, na polecenie władz wydłużyła poświąteczną przerwę pracowników. Oznacza to, że prace przy statku nie zostaną wznowione co najmniej do 10 lutego. Zgodnie z planem, jednostka miała się pojawić na trasie w połowie czerwca br. Nie wiadomo, czy termin dostawy zostanie dotrzymany.

Ærøxpressen znów na trasie Marstal-Rudkøbing. Czas na pierwsze podsumowania


Pomiędzy portami na wyspach Ærø oraz Langeland od grudnia znów pływa prom. Połączenie powróciło do Marstal po bardzo długiej przerwie. Skasowano je 7 lat wcześniej, a teraz reaktywowano. Dla mieszkańców oraz turystów oznacza to zupełnie nowe możliwości podróżowania. Po miesiącu od wznowienia kursów przyszedł czas na pierwsze podsumowania. Choć mieszkańcy są zachwyceni, ruch na trasie nie jest na razie imponujący. Przedstawiciele firmy Ærøxpressen, która obsługuje linię, liczą jednak, że zmieni się to w sezonie wakacyjnym, a sama trasa będzie rentowna.

Połączenie obsługiwane jest nową jednostką. To prom hybrydowy, który może przyjąć na pokład ok. 200 pasażerów oraz 30 pojazdów osobowych. Statek w rejonie portów używa wyłącznie napędu elektrycznego, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia poziomu emisji szkodliwych związków.

Spada zapotrzebowanie na scrubbery?

Wärtsilä - specjalizujące się w dostarczaniu rozwiązań dla żeglugi oraz branży energetycznej fińskie przedsiębiorstwo – odczuło na własnej skórze znaczący spadek zainteresowania scrubberami. To przełożyło się na wyniki finansowe firmy. To już kolejny rok z rzędu, gdy wpływy ze sprzedaży płuczek spalin maleją.

W IV kwartale 2019 r. liczba zamówień zmniejszyła się o 17 procent, a w całym ubiegłym roku – o 16 procent. Wciąż rośnie natomiast zainteresowanie innymi proekologicznymi rozwiązaniami - zastosowaniem paliwa LNG oraz zastosowaniem napędów hybrydowych, zwłaszcza w nowo budowanych jednostkach.

Płuczki spalin pomagają ograniczyć emisję związków siarki, zwłaszcza na starszych statkach. Rozwiązanie to zostało wykorzystane przez wielu armatorów, którzy w związku z wejściem w życie dyrektywy niskosiarkowej, zmuszeni byli do ograniczenia emisji związków siarki przez należące do nich statki.

Wielka Brytania już poza Unią Europejską. Co z promami?

W miniony weekend Wielka Brytania formalnie opuściła Unię Europejską. Choć brexit od długiego czasu spędzał sen oczu przedstawicielom firm z branży transportowej, w tym promowej, to na razie wiele się nie zmienia. Działający w Wielkiej Brytanii organ zrzeszający działających tam przewoźników promowych przypomniał, że tak pozostanie przez cały 2020 r.

Przeprowadzone przez Discover Ferries badania wykazały jednak, że wśród osób, które korzystają z komunikacji promowej, obawy są duże. 68 procent osób biorących udział w sondażu przeprowadzonym przed brexitem przyznało, że nie ma pojęcia, co stanie się po 1 lutym, gdy chodzi o podróże i odczuwa w związku z tym dużą niepewność, a 30 procent badanych było przekonanych, że wraz z brexitem podczas podróżowania między Wielką Brytanią a Unią Europejską potrzebne będą wizy.

Rok 2020 jest okresem przejściowym i choć Wielka Brytania jest już formalnie poza wspólnotą, nie wiąże się to na razie z żadnymi zmianami dla turystów czy przedsiębiorców korzystających z przepraw promowych z/na Wyspy.

bulk_cargo_port_szczecin
Źródło:
promyskat.pl

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.