ew/Ulstein
Pierwszy statek wycieczkowy z innowacyjnym kształtem kadłuba X-BOW Greg Mortimer wyruszył na swoją pierwszą wyprawę na Antarktydę i 1 listopada przekroczył słynną Cieśninę Drake’a.
Jak pisze w oficjalnym komunikacie norweska firma Ulstein Design & Solutions AS, która zaprojektowała jednostkę: "Statek ten jest prawdziwym globtroterem, powstawał na czterech kontynentach: jego armator SunStone Ships ma siedzibę w USA, operator Aurora Expeditions pochodzi z Australii, projektant jednostki Ulstein - z Norwegii, a stocznia, w której powstawała jest chińska. Teraz będzie eksplorować Biały Kontynent."
Charakterystyczny kształt kadłuba „X-BOW” Grega Mortimera poprawia komfort podróżowania ponieważ pomaga ograniczyć wszelkie wstrząsy, hałasy i wibracje a statek może utrzymywać prędkość w niesprzyjających warunkach pogodowych, aby szybko pokonywać najtrudniejsze odcinki na wodach, takie jak Cieśnina Drake'a.
Funkcja X-BOW® została wprowadzona przez Ulstein w 2005 roku i jest zastosowana już na ponad 100 jednostkach pływających na całym świecie.
Jak mówi mówi Tore Ulstein, zastępca dyrektora generalnego i COO Design & Solutions w Ulstein Group: "Bycie specjalistą oznacza, że projektowane przez nas statki muszą być wytrzymałe na bardzo trudne warunki pogodowe w niektórych z najtrudniejszych obszarów oceanicznych na świecie. Kiedy Ulstein zaproponował swoje rozwiązania branży wycieczkowej, właściciele statków wycieczkowych natychmiast dostrzegli potencjał. „Greg Mortimer” to pierwszy statek wycieczkowy z funkcją X-BOW®, ale obecnie w Chinach i Norwegii są w budowie kolejne takie jednostki ”.
Greg Mortimer to pierwszy statek z serii Infinity. Charakteryzuje się długością 104,4 m i szerokością 18,4 m. Na jegoo pokład wejdzie maksymalnie 200 pasażerów i 55 członków załogi.
Na pokładzie jednostki znajdziemy bar, restauracje, butik, siłownię czy spa. Obecnie w stoczni CMHI (China Merchants Heavy Industry) budowane są kolejne statki klasy Infinity. Są to: Ocean Victory, Ocean Explorer, Ocean Odyssey i Ocean Discoverer, które mają być dostarczone odpowiednio we wrześniu 2020 roku, w lutym 2021, w marcu 2022 i we wrześniu 2022 roku.
Wycieczkowce te pozwolą na rejsy do Arktyki, Antarktydy i innych odległych, trudnych nawigacyjnie miejsc. Jak powiedział prezes i dyrektor generalny SunStone, Niels-Erik Lund: "Nasi czarterujący pragną cieszyć się zaletami najnowocześniejszej technologii, takiej jak konstrukcja X-bow, a także znaczącą efektywnością operacyjną oferowaną przez klasę Infinity. Robimy wszystko co w naszej mocy, aby wprowadzić na rynek nowe jednostki tak szybko, jak to tylko możliwe."
Ruszyły nawodne stacje Orlenu dla motorowodniaków i żeglarzy
Włoska policja znalazła kokainę o wartości 27 mln dolarów ukrytą na statku
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman