• <

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę

PMK

11.09.2019 18:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę
Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami zakończył podróż przez Arktykę - GospodarkaMorska.pl

Najnowszy wycieczkowiec ekspedycyjny armatora Hurtigruten - MS Roald Amundsen - został pierwszym w historii wycieczkowcem zasilanym bateriami, który pokonał Przejście Północno-Zachodnie. W powstaniu statku uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.

Jednostka przepłynęła ponad 3000 mil morskich, by przedostać się z Atlantyku do Pacyfiku. Następnie statek popłynie wzdłuż brzegu Północnej i Południowej Ameryki, by zimą oferować wycieczki na Antarktydę. Do Północnej Ameryki MS Roald Amundsen powróci latem 2020 roku.

Statek wycieczkowy o napędzie hybrydowym Roald Amundsen może zabrać na pokład 500 pasażerów i jest przeznaczony do żeglugi w surowych warunkach atmosferycznych.

- Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach - powiedział Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten.

Firma szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.

Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.

- Baterie będą ważną częścią transportu w nadchodzących latach, ale oczywiście nie oczekujemy, że nasze statki będą mogły działać tylko na napędzie elektrycznym, ponieważ jednostki mogą pływać tylko do 18-20 dni w obszarach, w których nie ma punktów ładowania - powiedział Skjeldam.

Hurtigruten spodziewa się, że infrastruktura poprawi się na tradycyjnych trasach wzdłuż norweskiego wybrzeża. Obecnie usługi ładowania akumulatorów są świadczone tylko w Bergen, drugim co do wielkości mieście w Norwegii. Przyszłość napędu elektrycznego na większych statkach zależy również od zdolności dostawców do opracowania lżejszych, mocniejszych systemów zasilania.

- Oczekujemy rewolucji w technologii akumulatorów, które powinny być lżejsze, bardziej efektywne - powiedział Skjeldam.

Montex Shipyard wykonał dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową. Zajął się także budową konstrukcji dla siostrzanej jednostki arktycznego wycieczkowca - Fridtjof Nansen.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.