• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

MGMiŻŚ: KE prosi o spotkanie eksperckie ws raportu oddziaływania na środowisko przekopu przez Mierzeję

ew

20.02.2019 10:27 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MGMiŻŚ: KE prosi o spotkanie eksperckie ws raportu oddziaływania na środowisko przekopu przez Mierzeję

Partnerzy portalu

MGMiŻŚ: KE prosi o spotkanie eksperckie ws raportu oddziaływania na środowisko przekopu przez Mierzeję - GospodarkaMorska.pl

Komisja Europejska poprosiła o spotkanie na szczeblu eksperckim i technicznym, by omówić kwestię raportu oddziaływania na środowisko kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Unijni urzędnicy nie kwestionują samego projektu budowy kanału - podało w środę Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Jak podał PAP w środę dyrektor biura prasowego resortu Michał Kania, pismo ws. spotkania dotyczącego realizacji tzw. Przekopu przez Mierzeję Wiślaną ministerstwo otrzymało drogą mailową. Zostało ono skierowane przez jednego z dyrektorów departamentów Komisji zajmujących się środowiskiem i trafiło do podsekretarz stanu Anny Moskwy - dodał.

Przypomniał, że w drugiej połowie grudnia do MGMiŻŚ trafiło pismo z Komisji Europejskiej, w którym zwrócono się m.in. o podanie argumentów z decyzji środowiskowej. KE powołała się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 i 2015 r., który zawnioskował do KE o opinię dot. inwestycji. Warto dodać, że ówczesny rząd nie miał obowiązku tego zrobić - wskazał.

Na zasadzie współpracy z KE, ministerstwo 14 stycznia odpisało Komisji Europejskiej. W odpowiedzi MGMiŻŚ przygotowało wnioski naukowe pochodzące m. in. z raportu środowiskowego oraz argumenty natury geopolitycznej. Komisja od tamtego czasu nie miała żadnych uwag co do przesłanych dokumentów.

Pod koniec grudnia został ogłoszony przetarg na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Otwarcie ofert początkowo miało nastąpić 7 marca, jednak ze względu na liczbę zapytań termin został przesunięty do 15 kwietnia.

15 lutego inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni otrzymał od wojewody pomorskiego zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wraz z zatwierdzeniem projektu podziału nieruchomości. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Dokument obejmuje część inwestycji znajdującą się na terenie województwa pomorskiego (kanał, wyspa i część toru podejściowego na Zalewie Wiślanym).

Po decyzji wojewody pomorskiego Urząd Morski w Gdyni tego samego dnia podpisał porozumienie z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Elbląg i tym samym rozpoczęła się wycinka lasu na Mierzei. Jak wskazuje inwestor, z uwagi na rozpoczynający się za kilka tygodni sezon lęgowy ptaków, zgodnie z raportem odziaływania na środowisko do prac przygotowawczych przystąpiono niezwłocznie.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku podała w środę podczas konferencji na Mierzei, że wycinka została właśnie zakończona. Prace musiały się zakończyć przed rozpoczęciem okresu lęgowego, tak aby nie ucierpiały żadne zwierzęta. Podobna procedura ma miejsce w przypadku wycinki drzew pod budowę nowych dróg- wskazał inwestor.

Urząd Morski w Gdyni posiada decyzję środowiskową na inwestycję wydaną przez Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Olsztynie. Jednak zaskarżyły ją do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne. Postępowanie jest w toku.

Na wycinkę lasu do Komisji Europejskiej skargę wysłała organizacja ekologiczna Eko Unia.

Jak wskazało stowarzyszenie "wojewoda pomorski wydał decyzję na realizację inwestycji z oczywistym naruszeniem polskiego prawa, ponieważ inwestor nie dysponuje ostateczną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach postępowania w sprawie jej wydania, toczy się przed organem II instancji".

Argumentuje także, że "wojewoda nie informował społeczeństwa ani zainteresowanych organizacji ekologicznych o wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na realizację inwestycji w związku z tym organizacje ekologiczne zostały pozbawione możliwości skorzystania z przysługujących na mocy prawa krajowego uprawnienia do złożenia wniosku o dopuszczeniu do postępowania jako strony.

Według resortu gospodarki morskiej przekop to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego na Bałtyk z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt wyniesie ok. 880 milionów złotych i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.