• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Krynica: Dywersyfikacja i konsolidacja poprawiają bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej

pc

04.09.2019 04:10 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Krynica: Dywersyfikacja i konsolidacja poprawiają bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej

Partnerzy portalu

Krynica: Dywersyfikacja i konsolidacja poprawiają bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej - GospodarkaMorska.pl

Dywersyfikacja kierunków dostaw i konsolidacja, ułatwiająca nowe inwestycje, to główne czynniki zapewniające wzrost bezpieczeństwa krajowej infrastruktury krytycznej - oceniali we wtorek uczestnicy dyskusji na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Głównym punktem odniesienia dyskusji był niedawny kryzys, związany z zanieczyszczeniem ropy, importowanej ze Wschodu rurociągami. Wiceprezes Lotosu Jarosław Kawula oceniał, że mieliśmy do czynienia z realnym testem odporności infrastruktury. „Z perspektywy czasu wygląda, że przebiegł pozytywnie”. Nie doszło do zakłócenia ciągłości dostaw ropy i paliw, w dużej mierze dzięki uzupełnieniu brakujących ilości ropy dostawami drogą morską - podkreślił Kawula, dodając, że na takie sytuacje trzeba być wcześniej przygotowanym, aktywnie działać na rynku ropy i utrzymywać kontakty z dostawcami.

Dzięki dywersyfikacji i dostawom z Arabii Saudyjskiej, USA, Nigerii, czy Angoli mogliśmy pracować zgodnie z planem - zaznaczył wiceprezes PKN Orlen Zbigniew Leszczyński. Jak jednak zauważył, PKN Orlen jest prawdopodobnie największym polskim konsumentem gazu i dywersyfikacja dostaw gazu to także zabezpieczenie krytycznych funkcji infrastruktury. „Chcemy jeszcze bardziej uniezależnić się od dostaw ze Wschodu” - dodał Leszczyński.

Wiceprezes Gaz-Systemu Artur Zawartko przypomniał, że rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, budowa Baltic Pipe i koncepcja drugiego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej to właśnie działania, uniezależniające Polskę od dostaw z jednego kierunku. Zapewnił, że budowa Baltic Pipe idzie zgodnie z planem.

Zawartko wskazał jednocześnie, że konieczne będą też połączenia z innymi krajami i przypomniał, że w tym tygodniu rusza budowa polskiego odcinka gazowego interkonektora ze Słowacją.

Wiceprezes PERN Rafał Miland stwierdził z kolei, że wnioski płynące z kryzysu wyraźnie wskazują na słuszność decyzji o rozbudowie infrastruktury, umożliwiającej import z różnych kierunków, np. kolejnych zbiorników w Gdańsku. Miland ocenił, że sytuacja byłaby jeszcze lepsza, gdyby istniała druga nitka rurociągu Płock-Gdańsk. „Jesteśmy po decyzji inwestycyjnej i w trakcie przetargu na projektanta. Ta budowa jest przesądzona” - zaznaczył.

W ocenie Milanda, potwierdziła się też potrzeba utrzymywania zapasów obowiązkowych, które na początku kryzysu zostały uruchomione.

Marcin Łągiewka z firmy doradczej KPMG zwrócił z kolei uwagę, że aby zapewnić bezpieczeństwo, niezbędne są inwestycje, nierzadko duże i kapitałochłonne. Jego zdaniem, w polskim sektorze energetycznym wróci temat dalszej konsolidacji, bo większe podmioty mogą łatwiej sfinansować duże inwestycje. Łągiewka zwrócił uwagę, że sektor energetyczny w Europie zachodniej jest bardziej skonsolidowany i zintegrowany niż w Polsce.

Również wiceprezesi Lotosu i Orlenu, które planują połączenie, oceniali, że konsolidacja tych podmiotów - z punktu widzenia infrastruktury krytycznej - nie pogorszy bezpieczeństwa, a raczej je poprawi. Synergie będą duże, a bezpieczeństwo w sumie będzie kosztowało mniej, więc będziemy mieli pieniądze na inne inwestycje - ocenił Leszczyński. Konsolidacja może poprawić wykorzystanie infrastruktury - dodał Kawula.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.