• <
PZT_980x120_gif_2020

Chińskie porty walczą z opóźnieniami przeładunków masowców i tankowców (analiza)

Strona główna Porty, logistyka Chińskie porty walczą z opóźnieniami przeładunków masowców i tankowców (analiza)
Chińskie porty walczą z opóźnieniami przeładunków masowców i tankowców (analiza) - GospodarkaMorska.pl

mb

14.02.2020 Źródło: własne

Obliczenie dokładnego wpływu na rynki towarowe z powodu epidemii koronawirusa w Chinach jest nadal trudnym procesem, ze zbyt wieloma niewiadomymi, ale na podstawie danych zebranych przez firmę Refinitiv można przewidzieć jak opóźnienia w przeładunkach i kolejki masowców i tankowców czekających na rozładunek wpłyną na transport drobnicy masowej oraz ropy naftowej.

Jak wynika z danych pozyskanych od armatorów i portów pozyskanych i opracowanych przez ekspertów Refinitiv, chiński import drobnicy masowej oraz ropy naftowej w lutym kształtuje się na poziomie znacznie poniżej wolumenu przeładunków miesięcy poprzednich, a także z tego samego miesiąca ubiegłego roku.

Tempo rozładunku ładunków jest znacznie wolniejsze, podczas gdy kolejka masowców oczekujących na rozładunek w chińskich portach wydłuża się. ​​Porty walczą o powrót do normalnego natężenia ruchu. Problemem okazuje się brak pracowników

Koronawirus zabił ponad 1400 osób, ponad 64000 osób w Chinach jest zarażonych (oficjalnie), doprowadzając również do znacznych zakłóceń gospodarczych w związku z zamknięciem miejsc pracy, na czym ucierpiały porty i firmy z branży przemysłu morskiego.

Refinitiv w swoich raportach pokazuje, że w pierwszej połowie lutego rozładowano 28,2 mln ton z 211 masowców. Jest to ponad 5 milionowy spadek w porównaniu z przeładunkiem 33,4 mln ton ładunku, osiągniętym w analogicznym okresie 2019 roku. W lutym rozładowano rownież 2,35 mln ton rudy żelaza, w porównaniu z 2,93 mln w styczniu i 3,09 mln w grudniu.

Obecnie w chińskich portach na rozładunek oczekuje 66  masowców przewożących 10,3 mln ton rudy żelaza, a 41 jednostek z 6,7 mln ton jest w trakcie rozładunku.

Kolejnych 192 masowców przewożących 31,8 mln ton surowca jest w drodze do Chin i oczekuje się, że dotrą do portów pod koniec lutego. W sumie daje to potencjał do przeładunku 77,6 mln ton rudy żelaza. W styczniu w portach chińskich przeładowano 90,9 mln ton ładunku, a w grudniu  95,8 mln ton. Biorąc pod uwagę okoliczności różnica ok. 20 mln ton ładunki to ogromna strata.

Podobnie jest w przypadku ropy naftowej, z danych Refinitiv wynika, że w chińskich stoczniach przeładowano 80 tankowców przewożących 90,7 miliona w ciągu pierwszej połowy lutego br., a stawka dzienna wyniosła średnio 7,58 mln ton baryłek.

To mniej niż 8,88 miliona baryłek dziennie w analogicznym okresie poprzedniego roku, mniej niż w styczniu (9,67 mln ton) i w grudniu (9,79 mln ton) w roku biężacym

Jednak w przypadku węgla sytuacja wygląda inaczej - do tej pory w lutym wyładowano 6,8 miliona ton z 111 masowców, przy dziennej stawce 566 000 ton. Co istotne 47 jednostek oczekuje w portach na rozładunek, a kolejne 90 płynie i dotrze do Chin pod koniec miesiąca. Eksperci spodziewają się, że opoźnienia w przeładunkach mogą się zwiększyć.

Podsumowując import ładunków masowych w Chinach luty będzie miesiącem spadków i strat. Mniejszy popyt spowodowany koronawirusem oznacza walkę o przywrócenie portów do pełnej wydajności.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.