• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W końcu wzrost w zarobkach armatorów kontenerowych

PMK

14.12.2015 10:36 Źródło: własne

Partnerzy portalu

W końcu wzrost w zarobkach armatorów kontenerowych - GospodarkaMorska.pl

W poprzednim tygodniu opłaty w umowach bieżących za przewóz drobnicy w kontenerach na szlaku Azja – Europa Północna wzrosły z 275 do 703 dolarów za TEU (+156 proc.).

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i DCT Gdańsk.

Powodem tego wzrostu nie jest jednak większy popyt związany ze zbliżającymi się świętami, a kolejna podwyżka opłat przeprowadzona przez największych armatorów. Widać o wyraźnie po zarobkach na szlaku Azja – Morze Śródziemne. Bez podwyżki cen u armatorów, ich zarobki spadły o 25 proc., do 585 dolarów za TEU.

Ogółem w pierwszych trzech kwartałach wolumen towarów  na szlakach z Azji do Europy spadł o 4,7 proc., do 11,1 mln TEU. Lepiej sytuacja wygląda na szlaku Azja – USA, gdzie przewozy wzrosły o ok. 6 proc., do 11 mln TEU.

Największa karuzela miała miejsce w umowach spotowych na szlaku Azja – Europa. Stawki frachtowe zmieniały się z tygodnia na tydzień z silną tendencją spadkową. Najmocniej kryzys dotknął armatorów w październiku i listopadzie, gdy Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) spadł do najniższego poziomu w historii.

Według opinii Christophera Koca, starszego doradcy z World Shipping Council, w przyszłym roku sytuacja zbytnio się nie poprawi i armatorów czeka bardzo trudny czas. Więcej jednostek pójdzie w odstawkę, a to dodatkowe finansowe obciążenie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.