• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Uniwersalny charakter Portu Gdynia zapewni stabilny i bezpieczny rozwój – rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Marek Nowak

29.08.2016 19:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Uniwersalny charakter Portu Gdynia zapewni stabilny i bezpieczny rozwój – rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Partnerzy portalu

Uniwersalny charakter Portu Gdynia zapewni stabilny i bezpieczny rozwój – rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia - GospodarkaMorska.pl
Po pierwszym miesiącu urzędowania nowego prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdynia klarowne są priorytety, wyzwania i strategia rozwoju spółki.

Gospodarka Morska: Co będzie dla Pana najważniejsze w zarządzaniu Portem?

Adam Meller: Sprawna realizacja założeń strategicznych obejmujących okres do 2027 roku. Na pierwszy plan wysuwa się wśród nich utrzymanie uniwersalnego charakteru Portu Gdynia. Ważne są również inwestycje w infrastrukturę, wykorzystanie szans na powiększenie terenów, a także zwrócenie uwagi na ekologię i dobrą współpracę ze spedytorami.

 

GM: Jak działa uniwersalny port?

Adam Meller: Zajmujemy się drobnicą skonteneryzowaną, towarami masowymi, obsługujemy również statki pasażerskie. Inwestujemy dziś praktycznie w rozwój każdego z tych obszarów funkcjonowania.

GM: Jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji jest z pewnością nowa obrotnica. Kiedy możemy się jej spodziewać?

Adam Meller: Na koniec 2017 roku. Będzie miała 480 metrów długości i, ze względu na konieczność zachowania pewnego marginesu bezpieczeństwa, obsługiwać będzie statki o długości do 400 metrów. Już jednak w pierwszej połowie przyszłego roku będziemy mogli przyjmować dłuższe jednostki niż obecnie. Stanie się to możliwe dzięki pogłębieniu kanału oraz wyburzeniu pirsów Nabrzeża Gościnnego, które nabyliśmy od znajdującej się w upadłości Stoczni Marynarki Wojennej. Będziemy mogli dzięki temu obsługiwać jednostki o ładowności do 14 tys. TEU. Przypomnę, że obecnie górna granica to 8 tys. TEU.

 

GM: Czy dalsze, potencjalne powiększenie Portu Gdynia również będzie związane z zakupem terenów Stoczni Marynarki Wojennej?

Adam Meller: Poważnie rozważamy tę możliwość, ale nie jest to jedyna opcja. Negocjujemy obecnie możliwość nabycia terenów po byłej stoczni Nauta, a w dłuższej perspektywie nie można też wykluczyć możliwości budowy pirsów wychodzących w morze. W ten sposób rozbudowany został przecież Portu Północny w Gdańsku.

GM: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawia bardzo ambitne plany poprawy żeglowności polskich rzek. Czy będzie to miało wpływ na funkcjonowanie Portu?

Adam Meller: Jest to dla nas bardzo odległa perspektywa. Nie rozważamy dziś transportu rzecznego jako konkurencyjnej opcji wobec rozładunków w porcie.

GM: Które realizowane obecnie inwestycje infrastrukturalne uważa Pan za najważniejsze dla Portu?

Adam Meller: Możliwości portu w zakresie transportu intermodalnego z pewnością zwiększy modernizacja dróg kolejowych 201 i 203, objętych aktualnie Krajowym Programem Kolejowym i wpisanych w europejski korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk sieci TEN-T. Obecnie magistrala do Tczewa jest po prostu przeciążona, o czym rozmawiałem niedawno z przedstawicielami PKP PLK. Rozwiązania wymaga też połączenie drogowe Portu z Obwodnicą Trójmiasta. W inwestycje infrastrukturalne związane z transportem wpisuje się także Nowy Terminal Promowy na Nabrzeżu Fińskim - Port Gdynia obsługuje przecież stałe połączenia ze Szwecją, regularnie zawijają do nas także największe wycieczkowce świata.

GM: Z punktu widzenia turystów okolice Nabrzeża Fińskiego i Muzeum Emigracji nie należą jednak do atrakcyjnych - mam tutaj na myśli piętrzące się obok hałdy złomu. Czy w przyszłości ulegnie to zmianie?

Adam Meller: Przewidujemy pewną rewitalizację tego obszaru, jednak nie da się ukryć, że są to tereny przemysłowe i nie zmienimy całkowicie ich charakteru.

GM: Czy znane są już wyniki Poru Gdynia za pierwsze półrocze tego roku?

Adam Meller: Mam już pewność, że przekroczyliśmy 100% przeładunków w relacji rok do roku, czym wpisujemy się w trend niewielkich wzrostów odnotowywanych obecnie przez większość europejskich portów.

GM: Czy oznacza to, że w najbliższych latach w Gdyni również możemy spodziewać stabilnego rozwoju uniwersalnego Portu?

Adam Meller: Do tego będę dążył, choć zdaję też sobie sprawę, że konkurencja nie śpi. Jeśli koniunktura, szczególnie na rynku kontenerowym nie będzie dobra, nasze terminale czeka trudna walka o klienta z rozbudowującym się DCT w Gdańsku.

GM: Czy może Pan w związku z tym skomentować doniesienia prasowe o domniemanych planach połączenia działających w gdyńskim porcie terminali kontenerowych BCT i GCT?

Adam Meller: Jest na to za wcześnie. W najbliższym czasie planuję natomiast pierwsze spotkanie z przedstawicielami Rady Interesantów Portu Gdynia. Z pewnością poruszymy na nim między innymi kwestię kierunku rozwoju terminali.


 

 

...

Adam Meller został powołany na stanowisko prezesa Portu Gdynia 1 sierpnia tego roku, wcześniej pracował już jednak w gdyńskim porcie. W latach 90. ubiegłego stulecia był kierownikiem wydziału inżynieryjno - budowlanego, a następnie kierownikiem działu nadzoru remontów. W ostatnich latach pełnił funkcję wiceprezesa zarządu Towarzystwa Zarządzającego SKOK sp. z o.o., a wcześniej prezesem Towarzystwa Finansowego SKOK S.A. (obecnie Aplitt S.A.). Spółkę tą wprowadzałem na parkiet warszawskiej giełdy. Na stanowisku szefa gdyńskiego portu zastąpił odwołanego przez Radę Nadzorczą Janusza Jarosińskiego.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.