Marek Nowak
Gospodarka Morska: Co będzie dla Pana najważniejsze w zarządzaniu Portem?
Adam Meller: Sprawna realizacja założeń strategicznych obejmujących okres do 2027 roku. Na pierwszy plan wysuwa się wśród nich utrzymanie uniwersalnego charakteru Portu Gdynia. Ważne są również inwestycje w infrastrukturę, wykorzystanie szans na powiększenie terenów, a także zwrócenie uwagi na ekologię i dobrą współpracę ze spedytorami.
GM: Jak działa uniwersalny port?
Adam Meller: Zajmujemy się drobnicą skonteneryzowaną, towarami masowymi, obsługujemy również statki pasażerskie. Inwestujemy dziś praktycznie w rozwój każdego z tych obszarów funkcjonowania.
GM: Jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji jest z pewnością nowa obrotnica. Kiedy możemy się jej spodziewać?
Adam Meller: Na koniec 2017 roku. Będzie miała 480 metrów długości i, ze względu na konieczność zachowania pewnego marginesu bezpieczeństwa, obsługiwać będzie statki o długości do 400 metrów. Już jednak w pierwszej połowie przyszłego roku będziemy mogli przyjmować dłuższe jednostki niż obecnie. Stanie się to możliwe dzięki pogłębieniu kanału oraz wyburzeniu pirsów Nabrzeża Gościnnego, które nabyliśmy od znajdującej się w upadłości Stoczni Marynarki Wojennej. Będziemy mogli dzięki temu obsługiwać jednostki o ładowności do 14 tys. TEU. Przypomnę, że obecnie górna granica to 8 tys. TEU.
GM: Czy dalsze, potencjalne powiększenie Portu Gdynia również będzie związane z zakupem terenów Stoczni Marynarki Wojennej?
Adam Meller: Poważnie rozważamy tę możliwość, ale nie jest to jedyna opcja. Negocjujemy obecnie możliwość nabycia terenów po byłej stoczni Nauta, a w dłuższej perspektywie nie można też wykluczyć możliwości budowy pirsów wychodzących w morze. W ten sposób rozbudowany został przecież Portu Północny w Gdańsku.
GM: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawia bardzo ambitne plany poprawy żeglowności polskich rzek. Czy będzie to miało wpływ na funkcjonowanie Portu?
Adam Meller: Jest to dla nas bardzo odległa perspektywa. Nie rozważamy dziś transportu rzecznego jako konkurencyjnej opcji wobec rozładunków w porcie.
GM: Które realizowane obecnie inwestycje infrastrukturalne uważa Pan za najważniejsze dla Portu?
Adam Meller: Możliwości portu w zakresie transportu intermodalnego z pewnością zwiększy modernizacja dróg kolejowych 201 i 203, objętych aktualnie Krajowym Programem Kolejowym i wpisanych w europejski korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk sieci TEN-T. Obecnie magistrala do Tczewa jest po prostu przeciążona, o czym rozmawiałem niedawno z przedstawicielami PKP PLK. Rozwiązania wymaga też połączenie drogowe Portu z Obwodnicą Trójmiasta. W inwestycje infrastrukturalne związane z transportem wpisuje się także Nowy Terminal Promowy na Nabrzeżu Fińskim - Port Gdynia obsługuje przecież stałe połączenia ze Szwecją, regularnie zawijają do nas także największe wycieczkowce świata.
GM: Z punktu widzenia turystów okolice Nabrzeża Fińskiego i Muzeum Emigracji nie należą jednak do atrakcyjnych - mam tutaj na myśli piętrzące się obok hałdy złomu. Czy w przyszłości ulegnie to zmianie?
Adam Meller: Przewidujemy pewną rewitalizację tego obszaru, jednak nie da się ukryć, że są to tereny przemysłowe i nie zmienimy całkowicie ich charakteru.
GM: Czy znane są już wyniki Poru Gdynia za pierwsze półrocze tego roku?
Adam Meller: Mam już pewność, że przekroczyliśmy 100% przeładunków w relacji rok do roku, czym wpisujemy się w trend niewielkich wzrostów odnotowywanych obecnie przez większość europejskich portów.
GM: Czy oznacza to, że w najbliższych latach w Gdyni również możemy spodziewać stabilnego rozwoju uniwersalnego Portu?
Adam Meller: Do tego będę dążył, choć zdaję też sobie sprawę, że konkurencja nie śpi. Jeśli koniunktura, szczególnie na rynku kontenerowym nie będzie dobra, nasze terminale czeka trudna walka o klienta z rozbudowującym się DCT w Gdańsku.
GM: Czy może Pan w związku z tym skomentować doniesienia prasowe o domniemanych planach połączenia działających w gdyńskim porcie terminali kontenerowych BCT i GCT?
Adam Meller: Jest na to za wcześnie. W najbliższym czasie planuję natomiast pierwsze spotkanie z przedstawicielami Rady Interesantów Portu Gdynia. Z pewnością poruszymy na nim między innymi kwestię kierunku rozwoju terminali.
...
Adam Meller został powołany na stanowisko prezesa Portu Gdynia 1 sierpnia tego roku, wcześniej pracował już jednak w gdyńskim porcie. W latach 90. ubiegłego stulecia był kierownikiem wydziału inżynieryjno - budowlanego, a następnie kierownikiem działu nadzoru remontów. W ostatnich latach pełnił funkcję wiceprezesa zarządu Towarzystwa Zarządzającego SKOK sp. z o.o., a wcześniej prezesem Towarzystwa Finansowego SKOK S.A. (obecnie Aplitt S.A.). Spółkę tą wprowadzałem na parkiet warszawskiej giełdy. Na stanowisku szefa gdyńskiego portu zastąpił odwołanego przez Radę Nadzorczą Janusza Jarosińskiego.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?