• <
HARTWIG SZCZECIN

Trzy lata pełne zmian. Ruszają inwestycje w Porcie Gdańsk

PMK

27.06.2017 18:02 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Trzy lata pełne zmian. Ruszają inwestycje w Porcie Gdańsk
Trzy lata pełne zmian. Ruszają inwestycje w Porcie Gdańsk - GospodarkaMorska.pl

Niedługo ruszy rozbudowa i przebudowa Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej oraz Nabrzeża Mew. Będzie to początek modernizacji Portu Wewnętrznego. Z kolei w lipcu tego roku rozpoczną się naprawy umocnień brzegowych końcowego odcinka Nabrzeża Szczecińskiego. Radykalnie ma też poprawić się infrastruktura dojazdowa. To wszystko plany inwestycyjne Portu Gdańsk na najbliższe 3 lata.

Rozbudowa i przebudowa Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej oraz Nabrzeża Mew ma kosztować ok. 66 mln zł. Do wykonania tej inwestycji zgłosiło się dziewięciu wykonawców, a najtańszą ofertę złożyła firma Doraco.

Na Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej będą wykonane następujące prace: wbicie nowej ścianki szczelnej na długości 328 m, wykonanie nowego oczepu i umocnienie dna. Dodatkowo ma zostać zwiększona głębokość przy nabrzeżu do 11,2 metrów. Nabrzeże zostanie także wydłużone z 345 do 391 metrów, dzięki czemu będą mogły tam cumować statki o długości 250 metrów.

Obecnie to nabrzeże służy głównie do obsługi statków z kruszywami, olejem opałowym i siarką granulowaną. Dzięki modernizacji uzyska ono charakter uniwersalny. Z kolei modernizacja Nabrzeża Mew obejmuje przebudowę nabrzeża na długości 230 metrów. Po wykonaniu inwestycji te nabrzeże będzie pełnić funkcję postojową dla małych jednostek o zanurzeniu do 5,3 m.

W ramach prac na Nabrzeżu Szczecińskim odbudowane zostanie istniejące umocnienie brzegowe, a część nadwodna nabrzeża zostanie rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym, w standardzie, który spełniają sąsiadujące odcinki. Realizacja tego kontraktu, o łącznej wartości 1 369 499,99 złotych, ma potrwać maksymalnie 33 tygodnie. Wszystkie prace będą prowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie czynnego toru wodnego.

Inwestycja jest kolejnym etapem gruntownej modernizacji całej infrastruktury portowej, w ramach planu strategicznego realizowanego do 2027 roku, jak również ważnym elementem estetyzacji terenów portowych Wszystkie przedsięwzięcia, o łącznej wartości 700 milionów złotych, mają na celu poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności portu.

Prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, zapowiedział także, że w 2020 roku infrastruktura dostępowa w Porcie Gdańsk - zarówno od strony morza, jak i lądu - będzie w stanie doskonałym. Ma to być efekt  realizowanych dużej skali inwestycji, przez trzy główne strony publiczne.

Urząd Morski ze swojej stronie za 1 mld zł zbuduje nowe falochrony i pogłębi tory podejściowe do portu. Inwestycje o wartości 660 mln zł zrealizują także PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka zamierza zmodernizować stacje kolejowe: Port Północy i Gdańsk Zaspa, z dostępem do Nabrzeża Wiślanego oraz Dworzec Kaszubski, po stronie Portu Północnego. Ma to poprawić ruch pociągów. Przykładowo do terminala DCT będą prowadziły dwa tory kolejowe (obecnie jeden).

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.