• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Trend małej liczby zamówień na nowe masowce powoli się kończy

PMK

01.11.2017 11:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Trend małej liczby zamówień na nowe masowce powoli się kończy

Partnerzy portalu

Trend małej liczby zamówień na nowe masowce powoli się kończy - GospodarkaMorska.pl

Przez ostatnie 3 lata armatorzy masowców wstrzymywali się z zamawianiem nowych jednostek. Obecny rok powoli przełamuje ten trend. Przewoźnicy przez pierwsze 3 kwartały zdążyli bowiem zakontraktować masowce o łącznej nośności 17,1 mln dwt.

Zapaść na rynku przewozów masowych mocno odbiła się na liczbie zamówień w zeszłych latach. Spadły one kolejno do 64 mln dwt w 2014 roku, 24 mln dwt w 2015 roku i wreszcie 14 mln dwt w 2016 roku.

W związku z tym globalny portfel zamówień spadł o 51 proc. w tym okresie i na koniec zeszłego roku zawierał raptem 941 jednostek o łącznej  nośności 85 mln dwt. To zaledwie 11 proc. całego tonażu obecnej floty masowców (najgorszy wynik od 15 lat).

Ten rok może być przełomowy. Tylko w pierwszych 9 miesiącach zamówiono o 22 proc. więcej masowców niż przez cały poprzedni rok.

Wpływ na to mogą mieć wysokie notowania Bałtyckiego Indeksu Towarowego. Indeks wciąż utrzymuje się na relatywnie wysokim poziomie, mimo minimalnego spadku stawek w zeszłym tygodniu.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton). Ogólny indeks spadł o 36 pkt do 1546 pkt.

Najwięcej spadł indeks capesize, aż o 45 punkty, do 3154 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 25,743 dolarów dziennie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.