• <
BOTA_2023

Ropa zatrzymała rosyjskie lodołamacze

24.03.2016 13:02 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Ropa zatrzymała rosyjskie lodołamacze - GospodarkaMorska.pl

Rosja chciała do 2023 roku zbudować osiem nowych lodołamaczy. Nowe jednostki miały być wykorzystane do służby na Przejściu Północno-Wschodnim. Z powodu niskich ceny ropy naftowej oraz niepewnej sytuacji gospodarczej kraju, władze zdecydowały się na rewizję swoich planów  – donosi norweska gazeta Independent Barents Observers.

Przejście Północno-Wschodnie to droga morska łączącą Europę z Pacyfikiem biegnącą wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez m.in. Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa.

- To najkrótszy szlak morski łączący Europę z Dalekim Wschodem i zachodnim wybrzeżem Północnej Ameryki. Dotychczas jednak nie był on w pełni wykorzystywany – przyznał w czerwcu na konferencji prasowej Dmitrij Medwiediew, premier Federacji Rosyjskiej.

W związku z niskimi cenami ropy, popularność tego szlaku jednak znacznie zmalała. Natężenia ruchu tranzytowego towarów spadła  z 1,3 mln ton w szczytowym 2013 roku, do mniej niż 40 tys. ton w 2015 roku. Rzeczywistość skorygowała więc rosyjskie założenia dotyczące wprowadzenia do służby superlodołamaczy. Już wiadomo, że niektóe spośród obecnie budowanych jednostek będą miały znaczne opóźnienia.

Budowany od 2013 roku w stoczni w Petersburgu lodołamacz atomowy LK-60 (projekt 22220), będzie zdolny kruszyć lód o grubości do 3 metrów i tworzyć tor wolny od lodu o szerokości 33 metrów. Pozwoli to takiej jednostce eskortować statki o większych wymiarach i pojemności. Za lodołamaczem bezpiecznie popłynie co najmniej 16 gazowców. Zaplanowano budowę dwóch tego typu jednostek, pierwszy ma wejść do służby w 2019 r. Czy tak się stanie? Ekspercie mają duże wątpliwości.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.