Optymistycznie przyszłość armatorów tankowców ocenia jeden z najbardziej znanych shipbrokerów – Charles R. Weber. Według badań tej firmy zapotrzebowanie na usługi VLCC, największych tego typu jednostek (200-35 tys. ton nośności) będzie się utrzymało na wysokim poziomie przez cały 2016 rok. Shipbroker przewiduje, że stawki mogą być o 1 proc. wyższe w tym okresie.
Duży wpływ na te wyniki ma pojawienie się nowych rynków na całym świecie, co pociągnęło za sobą powstanie nowych szlaków handlowych. Więcej tankowców wypływa obecnie z Zachodniej Afryki, Karaibów, Morza Północnego do Azji. To powoduje obniżenie się efektywności mniejszych jednostek, więc armatorzy coraz częściej używają największych tankowców.
Kluczowym czynnikiem dla armatorów VLCC jest jednak podaż ropy, a ta w ostatnim czasie wystrzeliła w górę. To zasługa otwarcia rynków w krajach OPEC - Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową, do której należy m.in.: Algieria, Arabia Saudyjska, Iran, Katar, Kuwejt czy Nigeria. Te państwa obecnie dążą do przejęcia jak największej części rynku, kosztem niższych cen.
Dobrym zarobkom VLCC pomaga także minimalny wzrost liczby jednostek. W tym roku światowa flota tych tankowców powiększy się tylko o 0,8 proc. To pozwala snuć Charles R. Weber bardzo optymistyczne przewidywania przyszłości. Ich scenariusz zakłada podobny poziom stawek i zarobków jak w 2015 roku. Duża ilość ropy na rynku faworyzować będzie dłuższe szlaki i uczyni VLCC najwydajniejszymi statkami.
Echa dobrej kondycji na rynku transportu ropy widać także w Polsce. W gdańskim Naftoporcie w pierwszym półroczu obecnego roku przeładowano aż 7,13 mln ton tych towarów. To najwyższy wynik półroczny w historii terminalu. W tym samym okresie w zeszłym roku w Naftoporcie przeładowano 5,4 mln ton ładunków, a więc terminal osiągnął ogromny wzrost, bo aż o 32 proc.
- Odczuwamy pozytywne skutki dobrej sytuacji na rynku transportu paliw. Terminal pozyskał nowych klientów. W 2015 roku obsłużyliśmy już siedem jednostek z ładunkiem powyżej 100 tys. ton ropy naftowej – informuje Piotr Borawski z Naftoportu.
Kolejne dwa statki z produktami rolnymi wypłynęły z Ukrainy
Kuba dziękuje USA za oferty pomocy w walce z pożarem w porcie Matanzas
Transport kombinowany szansą na dekarbonizację. Europa Środkowa i Wschodnia na marginesie potrzeb?
Hindusi kupują port w Izraelu, celują w Europę
Niemieckie media: opóźnia się przybycie do Libanu pierwszego statku z ukraińskimi produktami rolnymi
Do ukraińskiego portu wpłynął pierwszy statek od początku wojny