• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Raport: Armatorów tankowców VLCC czeka dobry rok

31.08.2015 10:02 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Armatorów tankowców VLCC czeka dobry rok
Raport: Armatorów tankowców VLCC czeka dobry rok - GospodarkaMorska.pl

Optymistycznie przyszłość armatorów tankowców ocenia jeden z najbardziej znanych shipbrokerów – Charles R. Weber. Według badań tej firmy zapotrzebowanie na usługi VLCC, największych tego typu jednostek (200-35 tys. ton nośności) będzie się utrzymało na wysokim poziomie przez cały 2016 rok. Shipbroker przewiduje, że stawki mogą być o 1 proc. wyższe w tym okresie.

Duży wpływ na te wyniki ma pojawienie się nowych rynków na całym świecie, co pociągnęło za sobą powstanie nowych szlaków handlowych. Więcej tankowców wypływa obecnie z Zachodniej Afryki, Karaibów, Morza Północnego do Azji. To powoduje obniżenie się efektywności mniejszych jednostek, więc armatorzy coraz częściej używają największych tankowców.

Kluczowym czynnikiem dla armatorów VLCC jest jednak podaż ropy, a ta w ostatnim czasie wystrzeliła w górę. To zasługa otwarcia rynków w krajach OPEC - Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową, do której należy m.in.: Algieria, Arabia Saudyjska, Iran, Katar, Kuwejt czy Nigeria. Te państwa obecnie dążą do przejęcia jak największej części rynku, kosztem niższych cen.
 
Dobrym zarobkom VLCC pomaga także minimalny wzrost liczby jednostek. W tym roku światowa flota tych tankowców powiększy się tylko o 0,8 proc. To pozwala snuć Charles R. Weber bardzo optymistyczne przewidywania przyszłości. Ich scenariusz zakłada podobny poziom stawek i zarobków jak w 2015 roku. Duża ilość ropy na rynku faworyzować będzie dłuższe szlaki i uczyni VLCC najwydajniejszymi statkami.

Echa dobrej kondycji na rynku transportu ropy widać także w Polsce. W gdańskim Naftoporcie w pierwszym półroczu obecnego roku przeładowano aż 7,13 mln ton tych towarów. To najwyższy wynik półroczny w historii terminalu. W tym samym okresie w zeszłym roku w Naftoporcie przeładowano 5,4 mln ton ładunków, a więc terminal osiągnął ogromny wzrost, bo aż o 32 proc.

- Odczuwamy pozytywne skutki dobrej sytuacji na rynku transportu paliw. Terminal pozyskał nowych klientów. W 2015 roku obsłużyliśmy już siedem jednostek z ładunkiem powyżej 100 tys. ton ropy naftowej – informuje Piotr Borawski z Naftoportu.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.