PMK
Czołowa firma transportu LNG Qatargas podpisała długoletnią umowę z chińską PetroChina International na dostawę około 3,4 mln ton gazu LNG rocznie.
Umowę zawarto na 22 lata, do 2040 roku. Gaz będzie pochodził z projektu Qatargas 2, spółki joint venture Qatar Petroleum, ExxonMobil i Total. Pierwsza dostawa dotrze do Chin jeszcze w tym miesiącu.
- Ta umowa podkreśla wiarygodność Kataru w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego krajom na całym świecie, szczególnie w Azji, a także wyjątkową pozycję największego na świecie producenta LNG, dostarczającego ten gaz bezpiecznie i niezawodnie na całym świecie – powiedział Saad Sherida Al-Kaabi, prezes i dyrektor generalny Qatar Petroleum, i przewodniczący zarządu Qatargas.
- Chiny staną się niedługo jednym z największych rynków gazu na świecie, więc nasza umowa jeszcze bardziej wzmocni istniejące stosunki między Kataru i PetroChina w dłuższej perspektywie - powiedział Khalid Bin Khalifa Al-Thani, dyrektor generalny Qatargas.
Quatargas, zarządzana przez szejka Khalida bin Khalifa al-Thaniego, ma ambitne plany rozwoju. W ciągu trzech lat chce produkować około 100 mln LNG rocznie, czyli o ponad 20 mln t więcej niż obecnie. To odpowiedź na konkurencję ze strony Australii, która jest drugim co do wielkości eksporterem tego surowca. W ubiegłym roku eksport skroplonego gazu ziemnego z tego kraju przekroczył 50 mln ton. Celem obu państw są ci sami klienci: Korea Południowa, Chiny i Japonia.
Klientem Quatargas jest także Polska. To właśnie od tej firmy przez terminal w Świnoujściu płynie LNG dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Od 1 stycznia 2018 r. na mocy aneksu do zawartego w 2009 r kontraktu rocznie do Polski trafiać ma do 2 mln t LNG rocznie, czyli ok. 2,7 mld m3 gazu po regazyfikacji. Umowa została podpisana do czerwca 2034 r.
Chińska firma zbuduje nowy terminal kontenerowy dla Gruzji nad Morzem Czarnym
Wzrośnie budżet na budowę Drogi Wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Zyska na tym Port Elbląg
22 mln zł kosztowała modernizacja portu we Fromborku nad Zalewem Wiślanym
CEVA Logistics logistycznym wsparciem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Paryż 2024
AI w spedycji – szansa czy zagrożenie?
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW21'24 - MeetUp ETA.fm w O4 Coworking