mk
W styczniu 2017 r. przewieziono o 8,6 % więcej niż w analogicznym okresie 2016 r. Duży wzrost został również odnotowany w pracy przewozowej (o 8,3 %), jak również pracy eksploatacyjnej (7,9 %). Urząd Transportu Kolejowego podsumował pierwszy miesiąc 2017 r.
Średnia odległość przewożonych ładunków wyniosła 217 km i jest zbliżona do wartości ze stycznia ubiegłego roku.
Wśród przewoźników pod względem wolumenu przewozów, liderem pozostaje PKP Cargo, która miała w styczniu br. 44,2 proc. (44,67 % w 01.2016 r.) udziału w rynku. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: DB Cargo 20 proc. (19,15 %), Lotos Kolej – 5,9 proc. (6,48 %), PKP LHS – 4,6 proc. (3,98 %), a CTL Logistics – 4 proc. (4,75 %).
Wyniki za styczeń są dobrym prognostykiem na przyszłość. W 2016 r. mieliśmy bowiem do czynienia z tendencją spadkową. Przetransportowano 222,2 mln ton ładunków co stanowiło spadek w porównaniu do 2015 r. o 1,1%. Jedynym parametrem, który został utrzymany na niezmienionym poziomie była praca przewozowa. W przewozach towarowych, podobnie jak w latach poprzednich, nastąpił spadek w transporcie ładunków masowych. Zmiana struktury ładunków wpłynęła na to, że wielu przewoźników odnotowało zwiększenie przewozów lżejszych ładunków, ale na dłuższe odległości. Spadki wolumenu przewozów w dominujących grupach ładunków częściowo rekompensowały przewozy związane z wykorzystaniem kontenerów.
Z perspektywy ostatnich lat widać, że sytuacja na rynku jest trudna i niepokojąca. Wskazane są działania dostosowujące infrastrukturę do zwiększonego wolumenu przewozowego. Niezbędna jest również likwidacja tzw. ,,wąskich gardeł” oraz działania zmierzające do podniesienia średnich prędkości handlowych.
Dynamiczny wzrost występuje natomiast w przewozach intermodalnych. Jednak segment ten nadal wymaga wsparcia, aby realnie przyczynić się do wzrostu ogólnego wolumenu przewozów towarowych. Prezes UTK uważa, że konieczne jest zapewnienie preferencyjnych i stabilnych zasad dostępu do infrastruktury dla przewozów intermodalnych.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody