jk
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
"Centralny Port Komunikacyjny będzie w moim rozumieniu głównym węzłem kolejowym w Polsce. Nie będzie stacją czołową, dojazdową do lotniska. W całym układzie kolejowym będzie tym punktem, dokąd ludzie będą dojeżdżali do portu lotniczego, skąd będą odjeżdżali, ale i przejeżdżali przez port w ramach całego systemu kolejowego, który budujemy" - powiedział Mamiński.
Prezes poinformował, że obecnie trwa dyskusja z jaką prędkością będą kursowały pociągi obsługujące CPK. Czy będzie to prędkość do 250 km/h, czy wyższa.
"Osobiście jestem zwolennikiem prędkości 230 km/h, gdyż pociągi mogą z nią jechać po konwencjonalnej linii i taki tabor można produkować w Polsce" - stwierdził Mamiński.
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w związku z budową CPK trzeba będzie wybudować od 1 tys. do 1,5 tys. km nowych linii kolejowych.
We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy. Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok. 2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.
Na Ukrainę wróciły regularne połączenia feederowe
Estonia równie popularna co Polska. Zaawizowano ponad 100 zawinięć wycieczkowców
Pierwszy statek przy Nabrzeżu Dąbrowieckim w Porcie Szczecin
W 2023 r. obrót ładunków w polskich portach wzrósł o 14,3 proc.
Grupa Unimot podpisała z Peninsula Petroleum Limited list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie fizycznych dostaw paliwa żeglugowego w polskich portach
Po ponad miesiącu od katastrofy kolejne statki opuszczają port w Baltimore