• <

Port Gdańsk podpisał umowę na opracowanie koncepcji Portu Centralnego (foto, wideo)

pc

22.05.2018 11:41 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk podpisał umowę na opracowanie koncepcji Portu Centralnego (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdańsk podpisał umowę na opracowanie koncepcji Portu Centralnego (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Port Centralny coraz bliżej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk we wtorek podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji tej inwestycji. – Chcemy, żeby to był, jak nasz cały port, port uniwersalny – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

– Również chcemy doprowadzić do tego, aby na terenie portu działały stocznie, które w tej chwili mają naturalne ograniczenia, jeżeli chodzi o możliwości remontowe i produkcyjne – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Poinformował, że w Porcie Gdańsk skomercjalizowanych zostało 100% nabrzeży. – W związku z tym cały czas zwiększające się jednostki pływające wymagają od nas coraz to nowych inwestycji w głębokowodne rozwiązania – powiedział.

Marcin Ossowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury, poinformował, że Port Centralny to będzie zespół głębokowodnych terminali, zupełnie nowa infrastruktura w Porcie Gdańsk, zlokalizowana centralnie pomiędzy półwyspem Westerplatte a rurociągami Naftoportu.

– Ta koncepcja to będzie zestaw wytycznych już dla bezpośredniego projektanta, który będzie ubiegał się o pozwolenie na budowę – mówi Marcin Ossowski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury.

Przetarg na wykonanie koncepcji Portu Centralnego pod koniec ubiegłego roku wygrało konsorcjum firm, w skład którego wchodzą Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego (przewodniczący konsorcjum) oraz Mosty Gdańsk.

– Efekt burzliwych dyskusji z ZMPG będzie za 10 miesięcy. Nam zależy na tym, żeby gospodarka morska w Polsce się rozbudowywała. Jesteśmy trochę tak przywiązani do tego, Port Gdańsk to jest takie nasze dziecko, które chcemy, żeby się rozwijało, rozbudowywało, zwiększało swój potencjał i żeby było głównym konkurentem innych portów bałtyckich – mówi Mateusz Samulak, prezes Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego.

Dokument opracowany przez konsorcjum ma zawierać pogłębione analizy dotyczące m.in. popytu na morski transport towarów i przewozy pasażerskie w skali kraju, kontynentu oraz całego świata, a także obecnych potoków strumieni towarowo-pasażerskich w Porcie Gdańsk. Wykonawca zobowiązany jest także do przedstawienie prognoz zmian w popycie na ten transport w perspektywie do 2050 roku.

– Zadanie jest trudne, dlatego że port będzie przeładowywał przyszłościowo 100 mln t ładunków rocznie. Oprócz tego, że wybudujemy terminale, to będziemy musieli zmienić cały układ drogowy, kolejowy wewnątrz portu, w związku z tym musimy oczywiście przeprowadzić inwentaryzację tego, co się w porcie dzieje i powiązać ten układ wewnętrzny portowy z resztą kraju – mówi Adam Nadolny, prezes Mosty Gdańsk.

Budowa Portu Centralnego ma zakończyć się do 2027 r. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja będzie realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Port Centralny otrzymał rządowe wsparcie m.in. Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Premier Beaty Szydło oraz Premiera Mateusza Morawieckiego.

Port Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku przeładowano tam rekordowe 40,6 mln t ładunków – o prawie 9% więcej niż rok wcześniej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34700,00 $ tona 2,44% 20 maj
 Cynk 3754,00 $ tona 2,93% 20 maj
 Aluminium 2930,00 $ tona 3,72% 20 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.