PMK
Jamał LNG, jeden z największych terminalu skroplonego gazu ziemnego na świecie, zamierza wyeksportować 11,7 mln ton LNG w ciągu kolejnych 7 miesięcy przez Norwegię. Transfer surowca ma się odbywać głównie metodą ze statku na statek.
Jamał LNG wykorzystuje tankowce LNG do transportu gazu przez Morze Barentsa; statki te następnie przesyłają ładunki do bardziej konwencjonalnych tankowców w Europie, co pozwala im szybciej wrócić do obiektu i odebrać więcej zapasów.
Transfery rozpoczęły się w Honningsvag w Norwegii w ubiegłym tygodniu, skracając czas podróży do poprzednich punktów transferowych we Francji, Belgii i Holandii o co najmniej 2000 kilometrów.
Miejscowy burmistrz maleńkiego portu na krańcu Norwegii, mówi, że do końca czerwca spodziewanych jest aż 160 transferów. Zgodnie z danymi Refinitiv Eikon, eksploatowane tankowce Arc7 przewożą około 160 000 m3 lub 73 000 ton LNG na ładunek, co oznacza, że łącznie do Honningsvag trafi do czerwca 11,7 milionów ton tego surowca.
Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych