• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Polska nie będzie musiała dopłacać do terminalu LNG w Świnoujściu

27.07.2015 14:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Polska nie będzie musiała dopłacać do terminalu LNG w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Polska nie będzie musiała dopłacać do terminalu LNG w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Polska w niedługim czasie podpisze aneks ze spółką Saipem – wykonawcą gazoportu w Świnoujściu. W ramach porozumienia nasz kraj nie będzie musiał dopłacić żadnych pieniędzy na tę inwestycję.

Podpisanie aneksu między spółką Polskie LNG i Saipem zapowiedział w zeszłym tygodniu ministra skarbu Andrzej Czerwiński. W ostatnich miesiącach włoski wykonawca zażądał pieniędzy na dokończenie budowy terminalu LNG, jednak polska strona nie chciała zgodzić się na taką ewentualność. Nowe porozumienie ma rozwiązać ten problem. Do czasu podpisania aneksu jego warunki są tajne. Polska strona prawdopodobnie zażąda prawdopodobnie przedstawienia ostatecznej daty zakończenia inwestycji i zobowiązania do przyjęcia pierwszego gazowca jeszcze w tym roku.

Budowa gazoportu jest już na ukończeniu. Obecnie trwają ostatnie fazy inwestycji składające się głównie z testów i kontroli.

- To bardzo skomplikowana operacja. Na budowie pracuje blisko stu wykonawców i podwykonawców, a każdy z nich jest odpowiedzialny za inną część inwestycji. Trudno więc zmieścić w harmonogramie kontrole i testy wszystkich systemów – mówi Maciej Mazur,  dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG.

Dotychczas na budowie terminalu wykonano ok 50 tys. inspekcji i kontroli. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę rozmach inwestycji oraz fakt, że część technologii została wykorzystana w Polsce po raz pierwszy.

- Kluczowym jest, aby wszystkie systemy sprawowały się bez zarzutu. To duże ważniejsze od zakończenia prac w terminie. Pamiętajmy, że w momencie, gdy uruchomimy terminal musi on działać przez 40-50 lat bez przerwy. A mieści się w nim wiele nowoczesnych technologii. Przykładowo część ze struktur musi być przygotowana na pracę w temperaturze -160 stopni C. - tłumaczy Maciej Mazur.

Skomplikowany jest także sam nadzór nad jakością, który składa się z kilku poziomów. Najpierw odpowiednie instalacje badają podwykonawcy, następnie generalny realizator inwestycji oraz Transportowy Dozór Techniczny (TDT), który ma swoich przedstawicieli na terenie budowy. Do tego część instalacji sprawdza firmy zewnętrzne, w tym międzynarodowe.

Realizacja świnoujskiego gazoportu umożliwi import skroplonego gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Inwestycja ta jest niezwykle strategiczna dla krajowej gospodarki. Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.