• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Policja bada port w Pireusie. Mogło dochodzić tam do oszustw podatkowych

PMK

17.06.2018 19:36 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Policja bada port w Pireusie. Mogło dochodzić tam do oszustw podatkowych

Partnerzy portalu

Policja bada port w Pireusie. Mogło dochodzić tam do oszustw podatkowych - GospodarkaMorska.pl

Władze Unii Europejskiej i Włoch badają podejrzane o oszustwa podatkowe na szeroką skalę przez chińskie gangi przestępcze importujące towary za pośrednictwem największego greckiego portu w Pireusie, stanowiącego bramę handlową między Chinami a Europą.

- Podatek VAT jest całkowicie omijany, z ogromnymi stratami dla krajowych organów podatkowych i dla społeczności - powiedział Fabio Botto ze specjalnej jednostki dochodzeniowej włoskiego Centralnego Biura ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych.

Bolto dodał, że oszustwa w Pireus, części chińskiego projektu Pasa i Szlaku, kosztowało Włochy dziesiątki milionów euro w niezapłaconych podatkach VAT, chociaż całkowita suma może być znacznie wyższa, ponieważ śledztwo nie zostało zakończone.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) potwierdził, że współpracuje z Włochami przy dochodzeniu, ale odmówił podania szczegółów, powołując się na poufność.

Botto powiedział, że jego agencja miała dowody na to, że chińskie firmy prowadzone przez grupy przestępcze w sposób nieuczciwy unikają ceł importowych i podatku VAT od dużych przesyłek towarów przez Pireus.

Grupy te importują towary, często podrabianą odzież i obuwie, i masowo podwyższają ich wartość dla unijnych zwyczajów, aby uniknąć ceł importowych - powiedział. Kłamią również o firmach, które otrzymują towary, co pozwala im uniknąć podatku VAT.

Grecka jednostka ds. przestępstw finansowych prowadzi osobne dochodzenie w sprawie podejrzenia o oszustwo podatkowe dotyczące chińskich towarów przewożonych przez Pireus. Grecka jednostka miała niewielki kontakt z władzami włoskimi i unijnymi i nie została poinformowana o szerszym śledztwie.

Przypomnijmy, że chiński koncern Cosco kupił w zeszłym roku 51 proc. udziałów w Pireusie za kwotę 280,5 mln euro. Rząd grecki pozyskał dzięki temu fundusze na spłatę swoich długów. Teraz Chińczycy planuję inwestycje w swój nowy obiekt. Ich celem jest osiągnięcie w 2018 roku obrotów rzędu 5 mln TEU rocznie i uczynienie z Grecji wielkiego hubu transportowego dla handlu między Azją i Wschodnią Europą.

- Jeśli osiągniemy ten poziom, to Pireus spokojnie znajdzie się w 30 największych portów na świecie - powiedział nowy dyrektor zarządzający portu - Fu Cheng Qiu.

Planowana rozbudowa wysunęły by także Pireus na 5 miejsce na liście europejskich portów kontenerowych (obecnie 8. miejsce), wyprzedzając hiszpańskie Algeciras i Walencję. To nie pierwsze inwestycje Cosco w greckim porcie. Koncern od 2009 roku był właścicielem dwóch nabrzeży, w które zainwestował 3,3 mln TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.