• <
bulk_cargo_port_szczecin

Mniejsze kontenerowce sporym obciążeniem dla armatorów

PMK

22.05.2018 21:20 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mniejsze kontenerowce sporym obciążeniem dla armatorów

Partnerzy portalu

Mniejsze kontenerowce sporym obciążeniem dla armatorów - GospodarkaMorska.pl

Światowa flota starych kontenerowców panamax o ładowności od 4 do 5,3 tys. TEU zmniejszyła się do 543 jednostki, o 127 statków mniej niż podczas szczytu w 2013 roku.

Ich wartość od roku spadła o 75 proc. Nic dziwnego, że to właśnie te jednostki są najczęściej złomowane.  Powodem jest rozbudowa Kanału Panamskiego, która pozwala przekraczać kanał jednostkom o większej ładowności niż panamaxy.

Dzięki zwiększeniu złomowania zmniejszyła się także liczba jednostek, które stoją bezczynnie w portach. Obecnie bez pracy pozostaje 336 takich statków, o 21 mniej niż 2 tygodnie temu. Oddalone ze służby kontenerowce wciąż jednak stanowią obecnie aż 9 proc. globalnej floty, dużo więcej niż rok temu (2,5 proc.). Wpływ na te wyniki miało kilka czynników.

Jednym z nich jest wejście do służby dużej liczby megakontenerowców, które spowodowały nadpodaż jednostek nad pobytem. Dodatkowo po otwarciu rozbudowanego Kanału Panamskiego coraz mniejszy użytek jest z kontenerowców klasy panamax (4-5 tys. TEU). Liczba tych jednostek, dla których nie ma pracy, podwoiła się w ciągu roku.

Innym powodem tak dużej liczby odstawionych jednostek jest brak kupców na zakup floty południowokoreańskiej spółki żeglugowej Hanjin, która ogłosiła w końcu sierpnia upadłość. Dotychczas inni armatorzy kupili jej statki mające nieco ponad 200 tys. TEU, czyli mniej niż 1/3 floty bankruta.

Spośród statków o łącznej pojemności 1,1 mln TEU, prawie 65 proc. przypada na inne firmy, niż transportowe, tj. głównie firmy leasingowe i inne, czarterujące statki

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.