• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Konferencja pt. „Zwiększenie konkurencyjności polskich portów. Wdrożenie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – odprawy w polskich portach w ciągu 24 godzin”

07.01.2015 07:50 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Konferencja pt. „Zwiększenie konkurencyjności polskich portów. Wdrożenie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – odprawy w polskich portach w ciągu 24 godzin”

Partnerzy portalu

W dniu dzisiejszym, tj 7 stycznia 2015 r. o godzinie 12:00 w siedzibie Zarządu Portu w Gdyni przy ul. Rotterdamskiej 9 odbędzie się konferencja, której tematem będzie „Zwiększenie konkurencyjności polskich portów. Wdrożenie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej – odprawy w polskich portach w ciągu 24 godzin”.

W konferencji udział wezmą: Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica, Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski, Prezesi Zarządów Portów w Gdańsku i Gdyni, szefowie granicznych służb kontrolnych oraz przedstawiciele środowiska gospodarki morskiej.

USŁUGI I UŁATWIENIA SŁUŻBY CELNEJ W PORTACH MORSKICH
Wspieranie aktywności gospodarczej przedsiębiorców oraz podnoszenie standardów obsługi klienta to strategiczne cele Służby Celnej. Jednym z priorytetów określonych przez wiceministra finansów, Szefa Służby Celnej nadinsp. Jacka Kapicę na lata 2014/2015 jest „ułatwianie legalnej działalności gospodarczej i usuwanie barier biurokratycznych oraz doskonalenie współpracy”.

Efektem wspierania przedsiębiorczości są nowe usługi i ułatwienia dla przedsiębiorców i podróżnych już wprowadzone oraz na bieżąco wdrażane przez Służbę Celną.Nowe usługi i ułatwienia w portach morskich są odpowiedzią Służby Celnej na specyfikę tego obrotu:

„Porty 24h”

WZROST KONKURENCYJNOŚCI POLSKICH PORTÓW MORSKICH

CZAS ODPRAWY IMPORTOWANYCH TOWARÓW SKRÓCONY DO 24 GODZIN

Nie więcej, niż 24 godziny, trwać będą niezbędne formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych drogą morską do Polski.  Zgodnie z Ustawą z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, za koordynację prac wszystkich służb kontrolnych działających w polskich portach odpowiada od 1 stycznia 2015 r. Służba Celna.

Zasadę przeprowadzenia niezbędnych formalności związanych z przywozem z państw trzecich towarów drogą morską w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej, wprowadza tzw. czwarta ustawa deregulacyjna. Rozszerza ona zadania Służby Celnej o obowiązek  koordynacji kontroli odbywających się w portach w taki sposób, aby możliwe było ich przeprowadzenie maksymalnie w ciągu jednej doby przez wszystkie inspekcje w sposób jak najmniej uciążliwy dla importerów i operatorów.

Nowe rozwiązanie, wchodzące w życie z początkiem 2015 roku, dotyczy przypadków, gdy importer, oprócz zgłoszenia towaru do oprawy celnej, powinien dokonać wcześniejszego zgłoszenia do kontroli innych służb (np. Inspekcja Weterynaryjna, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa i Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych). Na naczelniku urzędu celnego właściwego dla portu morskiego spoczywa obowiązek poinformowania innych służb kontrolnych o przywozie na obszar celny Unii Europejskiej towaru, który podlega obowiązkowi kontroli oraz ustalenia - w uzgodnieniu z operatorem portowym i dysponentem towaru - terminu (w tym godziny) i miejsca kontroli. Koordynowanie kontroli, wykonywanych przez kilka różnych inspekcji, realizowane jest przez Służbę Celną dzięki wykorzystaniu elektronicznego obiegu danych i informacji pomiędzy właściwymi służbami. To umożliwia wymianę online informacji na temat stanu zaawansowania procesów kontrolnych, weryfikacji przedłożonych dokumentów czy zakończeniu procedury  z wynikiem pozytywnym.  
Czas trwania kontroli w portach morskich liczony jest od chwili przedstawienia towaru do kontroli (złożenia kompletnego wniosku o dokonanie kontroli do właściwych organów oraz przekazania informacji o godzinie i miejscu kontroli) do zwolnienia towaru do procedury celnej. Termin 24 godzin może ulec wydłużeniu do 48 godzin w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa publicznego, ochroną życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt lub ochroną środowiska. Termin ten nie dotyczy odpraw, do przeprowadzenia których niezbędne będzie przeprowadzenie badań laboratoryjnych, poddanie towaru kwarantannie lub – w przypadku żywych zwierząt – izolacji.

NIE TYLKO „PORTY 24h” - inne usługi Służby Celnej w portach morskich

ODPRAWA PRZED PRZYBYCIEM

Jeszcze przed wejściem w życie czwartej ustawy deregulacyjnej Służba Celna podjęła szereg działań w zakresie kontroli i odpraw celnych, których efektem jest skrócenie czasu formalności związanych z kontrolą towarów w porcie. Uwzględniając specyfikę odpraw towarów  portach morskich z początkiem 2014 r. Służba Celna udostępniła nową usługę dotyczącą tzw. „odprawy przed przybyciem”, umożliwiającą organom celnym wcześniejsze przygotowanie się do odprawy celnej towaru w oparciu o dane dostarczone przez przedsiębiorcę w zgłoszeniu przed dostarczeniem towaru do portu. Umożliwia to wstępne weryfikowanie danych jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia celnego.

E-ZAŁĄCZNIKI

Automatyzację obsługi zgłoszeń celnych wspiera system e-załączniki, umożliwiający przesyłanie do jednostek Służby Celnej dokumentów, stanowiących załączniki do zgłoszeń celnych, w formie elektronicznej. System umożliwia przesłanie 26 rodzajów dokumentów,  które do tej pory były przedstawiane w formie papierowej. Przedsięwzięcie dotyczy standardowych zgłoszeń celnych, w tym również dokonywanych z zastosowaniem procedury uproszczonej. Obejmuje zarówno dokumenty przedkładane na etapie przyjęcia zgłoszenia celnego, jak również dokumenty żądane na etapie jego weryfikacji merytorycznej.

Poza tym:

certyfikat AEO i procedury uproszczone dla wiarygodnych przedsiębiorców,
ułatwienia w rozliczaniu podatku VAT,
wykorzystywanie danych z Port Community System (IC  w Szczecinie),
100% zgłoszeń celnych w formie elektronicznej.

- Wdrożenie przez Służbę Celną systemu pełnej elektronizacji zgłoszeń celnych oraz szerokie zastosowanie analizy ryzyka pozwoliły na maksymalne ułatwienie, a  w konsekwencji skrócenie czasu  odpraw celnych. Nowe rozwiązania przyspieszają obsługę obrotu towarowego i zwiększają jego płynność, co pozwala na redukcję kosztów ponoszonych przez importerów. Ich efektem jest więc wzrost konkurencyjności polskich portów morskich. Już dziś zgłoszenie celne towaru do procedury dokonywane jest przez importera elektronicznie i w przypadku braku konieczności przeprowadzenia kontroli fizycznej towaru obsługiwane jest w czasie od 15 do 30 minut. Przypomnijmy, że standard unijny określa czas odprawy celnej na 2 godziny– mówi nadinsp. Jacek Kapica, wiceminister finansów, Szef Służby Celnej.

Inne usługi i ułatwienia, wdrożone przez Służbę Celną w ostatnich miesiącach:

Mobilna aplikacja „GRANICA”: bezpłatna aplikacja „Granica”, przygotowana na urządzenia mobilne, udostępnia informacje o aktualnej sytuacji na polskich, drogowych przejściach granicznych. Pozwala uzyskać informacje o długości kolejki, średnim czasie oczekiwania na odprawę, prognozach zmiany tego czasu w najbliższych godzinach. Daje możliwość zaplanowania i wyboru najdogodniejszego przejścia granicznego.

Samochody osobowe – potwierdzenie zapłaty akcyzy dostępne online: od 9 grudnia 2014 r. możliwe jest uzyskanie bezpośrednio z Portalu Systemów Służby Celnej (www.e-clo.pl) elektronicznego potwierdzenia zapłaty akcyzy od samochodu osobowego sprowadzonego z innego kraju Unii Europejskiej. Dokument taki, po wydrukowaniu, stanowi podstawę do rejestracji pojazdu zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (bez konieczności wizyty w urzędzie celnym).

Ułatwienia dla producentów wyrobów akcyzowych: 1 stycznia 2015 r. nastąpiło ograniczenie kilku obowiązków administracyjnych dla producentów wyrobów akcyzowych  m.in.: podmioty produkujące wyroby winiarskie nie będą już musiały informować naczelnika urzędu celnego o czynnościach związanych np. z kupażem, dosładzaniem i doprawianiem wyrobów winiarskich; właściciele browarów będą w sposób uproszczony realizować obowiązek prowadzenia ewidencji w formie Księgi kontroli przychodu i rozchodu piwa.

Jednolity standard wpłat na rachunki izb celnych: Dotychczas podatnicy korzystający z bankowości elektronicznej przy realizowanych rozliczeniach, wykorzystywali dowolny dowód wpłaty. Teraz, również dla wpłat na rachunki izb celnych można skorzystać z formularza „PRZELEW do US”. Znacząco ułatwi to dokonywanie rozliczeń poprzez szybką identyfikację płatności oraz eliminację pomyłek wynikających najczęściej z błędnego wypełnienia pola, a przedsiębiorcy będą mogli szybciej rozliczyć należności oraz szybciej otrzymać informację o rozliczeniu wpłaty i szybciej nastąpi zwolnienie salda obciążonego zabezpieczenia. Jednolity standard wpłat dotyczy: należności celnych, podatku VAT w imporcie, podatku akcyzowego, podatku od gier oraz podatku od kopalin (miedzi i srebra).

CENTRUM URZĘDOWEGO DOKONYWANIA ODPRAW: Istotą ułatwienia jest to, że przedsiębiorcy po złożeniu zgłoszenia celnego w formie elektronicznej, będą mogli przedstawić towar do fizycznej kontroli w najdogodniejszym dla nich miejscu nadzorowanym przez to centrum (w ramach danego/jednego urzędu celnego). Natomiast odprawa celna (przyjęcie zgłoszenia celnego) odbędzie się w wyznaczonej do tego komórce, specjalizującej się w obsłudze elektronicznych zgłoszeń celnych. To pozwoli zaoszczędzić czas i inne koszty związane z przedstawieniem towaru do kontroli oraz przyspieszy samą odprawę celną.

Więcej informacji na temat usług i ułatwień wdrażanych przez Służbę Celną można znaleźć na stronie internetowej: www.sluzbacelna.gov.pl w zakładce Działalność/Ułatwienia dla przedsiębiorców i podróżnych oraz w zakładce Działalność/Publikacje/Wiadomości Celne - Wiadomości Celne 3/4/2014 „Ułatwienia dla przedsiębiorców i podróżnych”.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.