PMK
Katar Emir Kataru, Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani, zainaugurował we wtorek Hamad Port. Położony 40 km na południe od Doha port, jest największym takim obiektem na Bliskim Wschodzie i jest w stanie przyjąć wszystkie rodzaje statków, wliczając największe kontenerowce.
Budowa obiektu kosztowała aż 7,4 mld dolarów. Za to Katar otrzymał obiekt zdolny przeładować rocznie 7,5 mln kontenerów. Dodatkowo port pomoże temu krajowi ominąć sankcje, nałożone przez ZEA i inny arabskie państwa. Katar będzie bowiem mógł bezpośrednio importować dobra z Chiny i Omanu, bez potrzeby udziału w transporcie Dubaju.
- Ten port zerwie łańcuchy nałożone na nasza gospodarkę przez zewnętrzne siły. Nie porzuciliśmy nadziei i naszych ambicji – mówił na inauguracji Jassim bin Saif al-Sulaiti, katarski minister transportu.
Minister stwierdził także, że budowa portu skończyła się przed terminem i poniżej zakładanego budżetu. Obiekt rozpocznie pełną działalność w 2020 roku.
Arabia Saudyjska 5 czerwca zerwała stosunki dyplomatyczne z Katarem, oskarżając go o wspieranie terroryzmu oraz zbliżenie z Iranem. W ślad za Rijadem poszło kilka krajów arabskich, które wraz z nim zablokowały połączenia lotnicze, morskie i lądowe z Katarem.
W piątek władze Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), Egiptu i Bahrajnu przedstawiły Katarowi listę żądań, wśród których figuruje m.in. zamknięcie telewizji Al-Dżazira, rozluźnienie relacji z Iranem czy wydanie wszystkich wskazanych terrorystów znajdujących się na katarskim terytorium. Kraje te chcą także, aby Ad-Dauha zamknęła turecką bazę wojskową w Katarze.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody