• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Indeks BDI dalej leci w dół

PMK

12.02.2018 18:41 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Indeks BDI dalej leci w dół - GospodarkaMorska.pl

Bałtycki Indeks Towarowy ponownie zanotował spadek, tym razem o 66 punkty, do 1125 pkt ogółem. To już trzeci tydzień ze spadkiem.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, aż o 86 punktów, do 1662 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 11,666 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadł o 54 punkty, do 1398 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 10,622 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 12 pkt do 877 pkt, a handysize spadł o 17 pkt do 549 pkt.

Bałtycki Indeks Towarowy, jeden z najstarszych i najlepszych wskaźników gospodarczych przejdzie niedługo totalną przemianę.

Większą wagę w obliczeniu indeksu uzyskają teraz zarobki największych masowców capesize, które przewożą węgiel i żelazo. Z indeksu znikną za to wszelkie wskaźniki zarobków najmniejszych jednostek handysize.

Zmiany zostały przygotowane na życzenie funduszy giełdowych i biur rodzinnych, które chcą zainwestować w globalny wskaźnik przewozów towarowych – powiedział Stefan Abertijn przewodniczący Rady BDI.

Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.