PMK
W porównaniu do zeszłego roku Chiny zwiększyły import paliwa LNG aż o 39,7 proc. - wynika z danych Generalnej Chińskiej Administracji Celnej.
Tylko w ubiegłym miesiącu Pekin zakupił 3,44 mln ton metrycznego gazu LNG. To drugi najlepszy wynik miesięczny w tym kraju. Rekordowy import zanotowano w grudniu (3,73 mln ton metrycznych).
Chiny są jednym z liderów w imporcie LNG, zaraz po Japonii i Korei Południowej. W zeszłym roku wzrósł on o 33 procent do 26,06 mln ton metrycznych. Wraz z polityką zmniejszenia wykorzystania węgla, import LNG w przyszłości będzie rósł. Zmieni się także cena samego surowca.
Jednak w dłuższej perspektywie to Stany Zjednoczone mogą stać się drugim największym eksporterem LNG na świecie. Dałaby to im miejsce przed Katarem i tuż za Australią.
Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) przewiduje, że globalny eksport tego surowca w 2022 roku wyniesie 650 mld m3. To prawie o połowę więcej niż obecnie – 452 mld m3.
IEA przewiduje, że z tej liczby 117,8 mld m3 będzie produkować Australia, dalej Stany Zjednoczone (106,7 mld m3) i Katar (104,9 mld m3). Największy wzrost ma więc osiągnąć USA, bo aż o 90 mld m3, dzięki wzrostowi wydobycia gazu łupkowego.
Amerykanie są ogromnym światowym producentem ropy i gazu, które wydobywają m.in. ze skał łupkowych. Gaz ziemny, żeby mógł być przewieziony na drugą stronę Atlantyku, musi być skroplony w specjalnym terminalu na wybrzeżu a następnie załadowany na gazowiec, który przetransportuje go do terminalu odbiorczego, gdzie surowiec zmieni stan z ciekłego na gazowy. Potem trafia do sieci.
Amerykanie jeszcze kilkanaście lat temu zakładali, że rozwijająca się gospodarka USA będzie potrzebowała dużych ilości gazu. Rozwój technologii skraplania - LNG - sprawił, że pojawiły się plany budowy terminali importowych, głównie na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Wszystko zmieniła jednak rewolucja gazu łupkowego, która doprowadzała do spadku cen i powstania nadwyżek gazu. Stąd plany budowy terminali importowych stały się zbędne, pojawił się pomysł sprzedaży gazu na inne rynki, do czego potrzebne było zbudowanie terminali eksportowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej