• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gróbarczyk dla PAP: Fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie emitował obligacje

pc

05.03.2018 14:24 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk dla PAP: Fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie emitował obligacje

Partnerzy portalu

Gróbarczyk dla PAP: Fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie emitował obligacje - GospodarkaMorska.pl

Mający powstać specjalny fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie mógł pozyskiwać środki na inwestycje poprzez emisje obligacji zabezpieczonych przez państwo - poinformował w wywiadzie dla PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie finansował inwestycje związane z przywracaniem żeglowności rzekom. "Tam chcemy wprowadzić obligacje długoterminowe, czyli obligacje inwestycyjne, które wygenerują pieniądz pod konkretną inwestycje. Obligacje będą zabezpieczone przez państwo" - powiedział Gróbarczyk.

Minister wyjaśnił, że na razie nie przesądzono, do kogo obligacje byłyby kierowane. "Ten temat jest obecnie omawiany i z Komisją Nadzoru Finansowego, z Narodowym Bankiem Polskim, z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju oraz z Giełdą Papierów Wartościowych" - dodał.

Gróbarczyk powiedział, że fundusz rozwoju śródlądowych dróg wodnych będzie działał w oparciu o ustawę, której założenia zostały przygotowywane w resorcie i rozesłane do konsultacji. "Samą ustawę chcemy przyjąć w pierwszej połowie tego roku, aby stworzyć podstawy prawne do działania funduszu" - stwierdził minister.

"Dla nas najważniejszą rzeczą jest teraz przywrócenie żeglowności na rzekach. W pierwszej kolejności chcemy przygotować Odrę, która wygląda najlepiej, jeśli chodzi o żeglowność" - dodał.

Minister wyjaśnił, że przywrócenie żeglowności na Odrze i Wiśle będzie wymagało ogromnych inwestycji; zanim zostaną one rozpoczęte, trzeba będzie przygotować studium wykonalności projektów dla poszczególnych rzek.

Gróbarczyk powiedział, że inwestorami dla studiów wykonalności będą porty. "Dla Odry studium wykonalności opracowuje port Szczecin-Świnoujście. Dla Wisły port w Gdańsku ogłosił już przetarg, w którym wybierze wykonawcę takiego studium" - dodał.

Minister wyjaśnił, że porty sfinansują wykonanie tych studiów wykonalności, gdyż są najbardziej zainteresowane przywróceniem żeglugi na rzekach, bowiem w miarę rozrostu portów sama infrastruktura drogowa i kolejowa nie podoła z ich obsługą. "Droga wodna musi być rozwijana zwłaszcza do obsługi kontenerów, bo to warunkuje możliwość zwiększenia przepustowości" - stwierdził minister.

"Na wiosnę tego roku zostanie pokazany cały model Odry. Na dzień dzisiejszy mamy ten model zrobiony od górnej Odry do ujścia Nysy Łużyckiej. Drugi element jest teraz w fazie opracowania" - powiedział Gróbarczyk.

"Następnym etapem będzie już realizacja inwestycji. Nie będziemy jednak tworzyć rozwiązania takiego, że najpierw powstanie projekt i w kolejnym etapie wykonawstwo. Teraz będziemy ogłaszać przetargi w formule zaprojektuj i zbuduj. Najistotniejsze są miejsca, gdzie mają się znaleźć poszczególne stopnie wodne" - dodał minister.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej powiedział, że realizatorem inwestycji na rzekach byłyby Wody Polskie. Z kolei środki na ich sfinansowanie mogłyby pochodzić od firm energetycznych, gdyż na każdym ze stopni wodnych będzie mogła powstać elektrownia. "W sfinansowaniu stopni wodnych chcą też partycypować instytucje finansowe" - stwierdził Gróbarczyk.

Minister powiedział, że współpraca ze stroną niemiecką przy inwestycjach prowadzonych na Odrze granicznej poprawia się. "Niemcy zaproponowali nam wpisanie dolnej Odry do wodnego korytarza transportowego, który łączy się z systemem wodnym w Niemczech. My chcielibyśmy też wejść górną Odrą w system kanałów niemieckich i w ten sposób zamknąć pętlę wokół Berlina" - wyjaśnił.

Dodał jednocześnie, że gdyby takich rozwiązań nie udało się przeprowadzić, to resort ma już przygotowane alternatywne możliwości.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.