pc/Akademia Morska w Gdyni
Ostatnie grupy tegorocznych parktykantów - studentów wydziałów Mechanicznego i Naigacyjnego AMG schodzą z pokładu Daru Młodzieży 31 października. Następnie żaglowiec przejdzie remonty i modernizacje przed Rejsem Niepodległości 2018.
W całym sezonie morskim, który rozpoczął się w lutym, praktyki na "Darze" przeszło blisko 1 500 młodych ludzi - studentów obu polskich Akademii Morskich, średnich szkół morskich z Gdańska, Szczecina i Świnoujścia, studentów Hogere Zeevartschool Antwerpen oraz kadetów Marynarki Wojennej Algierii, przygotowujących się do przejęcia nowej fregaty "El Mellah".
Dar Młodzieży jest następcą Daru Pomorza – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930-1982. To pierwszy żaglowiec zbudowany w polskiej stoczni od podstaw według oryginalnego polskiego projektu jako żaglowa jednostka szkolna. Projektowania Daru Młodzieży podjął się inż. Zygmunt Choreń – młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz. Wspierali go weterani Daru Pomorza: wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz oraz członkowie załogi „białej fregaty”.
Ma 108,815 m długości, 14 m szerokości oraz 6,87 m zanurzenia. Powierzchnia ożaglowania podstawowego to 3 015 m kw. Na pokład jednostka zabiera 130 + 6 praktykantów, a stała załoga to 32 osoby.
Dar Młodzieży to jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. Zapraszany jest na wszystkie zloty i regaty wielkich żaglowców w kraju i zagranicą. Oprócz transkontynentalnych podróży, bałtyckich rejsów z młodzieżą, żeglarzami, dziennikarzami czy po prostu entuzjastami wielkich żagli, odgrywa jeszcze jedną ważną rolę. To statek, który edukuje adeptów morskiej służby. Znakomici oficerowie i kapitanowie światowej floty pierwsze kroki stawiają właśnie na tej fregacie. Jednostka jest stale modernizowana i wyposażana w najnowsze techniki nawigacyjne. A zapis w książeczce żeglarskiej o praktykach odbytych na żaglowcu, to powód do dumy.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego