Parlament Europejski przyjął ustawę o ujawnieniu danych dotyczących efektywności energetycznej statków. Oczekuje się, że publikacja tych danych zwiększy konkurencyjność między przedsiębiorstwami, co przyczyni się do oszczędności paliwa. To z kolei doprowadziłoby do zmniejszenia emisji CO2. Jednak sama ustawa jest krytykowana pod względem prawnym.
Sotiris Raptis, przedstawiciel Europejskiej Organizacji Transport i Środowisko (T & E), zrzeszającej ponad 50 stowarzyszeń ochrony środowiska i transportu z całej Europy, uważa, że oczekuje się stworzenia potężnego narzędzia prowadzącego do większej przejrzystości, zwiększenia konkurencji i oszczędności paliwa. Jednakże według przedstawiciela organizacji nie jest to wystarczające, szczególnie biorąc pod uwagę, że szybki wzrost sektora morskiego może przewyższyć nakłady na poprawę efektywności statków. T&E oczekuje zatem „prawdziwych” cięć emisji CO2 w ramach planowanej unii energetycznej i polityki klimatycznej UE do 2030 roku.
Przyjęcie ustawy będzie obowiązkowe dla właścicieli i operatorów statków, którzy będą zmuszeni do publicznego informowania o swojej działalności środowiskowej. T& E uważa, że chociaż poprawi się efektywność zużycia paliwa, większe potrzeby transportowe będą generować powiększenie się emisji.
IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) przewiduje, że emisja generowana przez żeglugę wzrośnie o 50-250 procent do roku 2050. W chwili obecnej żegluga morska generuje ponad 3 procent światowej emisji gazów cieplarnianych.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key