PMK
Ponad połowa światowego potencjału transportowego znalazła się w rękach pięciu największych armatorów kontenerowych - wynika z wrześniowych badań firmy analitycznej Alphaliner.
W tym roku udział procentowy pierwszej trójki już zdążył się powiększyć o 3 proc. Ogółem na koniec sierpnia w służbie było 6080 kontenerowców liniowych, czyli takich, które pływają na stałych połączeniach. Ich zdolność przewozowa to 20,75 mln TEU.
Liderem pod tym względem dalej zostaje duński Maersk Line, z flotą 617 kontenerowców o ładowności 3,17 TEU (15.3 proc światowej mocy). Za nimi znajduje się szwajcarski MSC z 487 statkami o ładowności 2,78 TEU (13,4 proc. udziału) oraz francuskie CMA CGMA z 484 jednostkami o ładowności 2,22 mln TEU (10,8 proc. rynku).
Łącznie pierwsza dziesiątka największych przewoźników posiada aż 67,8 proc. udziałów w światowych zdolnościach transportu drobnicy w kontenerach.
Alianse i fuzje to sposób linii żeglugowych na przywrócenie równowagi między popytem i podazą oraz zwiększenie rentowności działalności. Miało to być następstwem efektów uzyskanych z ekonomii skali. Ostatnim przykładem konsolidacji jest fuzja armatorów Hapag-Lloyd i UASC.
Armatorzy w walce z kryzysem decydują się też na większe niż wcześniej złomowanie starych jednostek. Mimo jednak tych zabiegów kryzys nadal szaleje. Według agencji Drewry dzieje się tak, bo transport morski kontenerów znajduje się w okresie przejściowym.
Chodzi głównie o fakt zastępowania starej floty nowymi megakontenerowcami. A okres niskiego popytu to najgorszy czas na tę zmianę, gdyż dodatkowa podaż generuje kolejne problemy rynkowe. Dlatego zdaniem ekspertów kryzys na rynku przewozu kontenerów potrwa jeszcze jakiś czas.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania