• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Coraz więcej kontenerowców idzie w odstawkę

Paweł Kuś

11.12.2015 09:05 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Coraz więcej kontenerowców idzie w odstawkę - GospodarkaMorska.pl

Przewoźnicy nie ustają w dążeniu do zmniejszenia ładowności swoich flot. W listopadzie coraz częściej wycofywali ze służby swoje statki – wynika z danych agencji Drewry Maritime Research.

Wielkość odstawionej floty wzrosła od października do listopada aż o 52 proc. i wynosi obecnie 900 tys. TEU. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce na początku 2010 rok, jako skutek krachu rok wcześniej. Nieużywany tonaż obecnie stanowi już 4,6 proc. światowej floty, ale ciągle pnie się w górę i istnieje zagrożenie, że osiągnie poziom z 2009 roku (11 proc.).

Drewry jako statek odstawiony ze służby uważa jednostkę, która nie wypłynęła z portu przez 14 lub więcej dni. Co ciekawe, coraz częściej taki los spotyka też większe jednostki. 16 listopada Drewry wyliczyła, że 31 wycofanych kontenerowców miało ładowność powyżej 8 tys. TEU.

W przyszłości w odstawkę może pójść coraz więcej kontenerowców o ładowności ok. 13 tys. TEU. Do służby wchodzi bowiem coraz więcej jednostek o ładowności powyżej 18 tys. TEU, które skutecznie wypierają starsze modele z rynku. Już za dwa lata może okazać się, że popyt na 13-tysięczniki będzie znikomy.

- Globalny popyt na usługi kontenerowców osłabł bardzo mocno w tym roku. A jednostek wciąż przybywa, zanim ubywać. Dlatego coraz więcej z nich będzie siedziało bezczynnie w portach – donoszą eksperci z Alphaliner.

Tylko do lipca tego roku światowa flota kontenerowców powiększyła się o jednostki z ładownością 480 tys. TEU łącznie. Spadło za to złomowanie jednostek – w pierwszym półroczu 2015 r. ich liczba wyniosła tylko 47, o 60 mniej niż w zeszłym roku w tym samym okresie. To efekt mniejszej ceny złomu, spowodowanej słabnącym popytem na stal.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.