Paweł Kuś
Przewoźnicy nie ustają w dążeniu do zmniejszenia ładowności swoich flot. W listopadzie coraz częściej wycofywali ze służby swoje statki – wynika z danych agencji Drewry Maritime Research.
Wielkość odstawionej floty wzrosła od października do listopada aż o 52 proc. i wynosi obecnie 900 tys. TEU. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce na początku 2010 rok, jako skutek krachu rok wcześniej. Nieużywany tonaż obecnie stanowi już 4,6 proc. światowej floty, ale ciągle pnie się w górę i istnieje zagrożenie, że osiągnie poziom z 2009 roku (11 proc.).
Drewry jako statek odstawiony ze służby uważa jednostkę, która nie wypłynęła z portu przez 14 lub więcej dni. Co ciekawe, coraz częściej taki los spotyka też większe jednostki. 16 listopada Drewry wyliczyła, że 31 wycofanych kontenerowców miało ładowność powyżej 8 tys. TEU.
W przyszłości w odstawkę może pójść coraz więcej kontenerowców o ładowności ok. 13 tys. TEU. Do służby wchodzi bowiem coraz więcej jednostek o ładowności powyżej 18 tys. TEU, które skutecznie wypierają starsze modele z rynku. Już za dwa lata może okazać się, że popyt na 13-tysięczniki będzie znikomy.
- Globalny popyt na usługi kontenerowców osłabł bardzo mocno w tym roku. A jednostek wciąż przybywa, zanim ubywać. Dlatego coraz więcej z nich będzie siedziało bezczynnie w portach – donoszą eksperci z Alphaliner.
Tylko do lipca tego roku światowa flota kontenerowców powiększyła się o jednostki z ładownością 480 tys. TEU łącznie. Spadło za to złomowanie jednostek – w pierwszym półroczu 2015 r. ich liczba wyniosła tylko 47, o 60 mniej niż w zeszłym roku w tym samym okresie. To efekt mniejszej ceny złomu, spowodowanej słabnącym popytem na stal.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania