pc
Białoruski koncern Biełnaftachim podpisał umowę na transport partii produktów naftowych przez rosyjskie porty. Dotychczas białoruskie rafinerie korzystały z portów w krajach bałtyckich, a eksperci przekonywali, że tranzyt przez Rosję jest nieopłacalny.
„Białoruś podpisała kontrakt na dostawę partii produktów naftowych przez rosyjskie porty” – powiedział agencji BiełTA przewodniczący Białoruskiego Państwowego Koncernu Naftowego i Chemicznego Biełnaftachim Ihar Laszenka.
Szef koncernu stwierdził, że jest on opłacalny ekonomicznie i jest już rosyjski nabywca pierwszych 72 tys. ton produktów dostarczonych przez port w Ust-Łudze.
„To przykład dobrej współpracy, korzystnej dla obu stron” – mówił.
Agencja BiełTA pisze, że w 2018 r. – w przypadku korzystnych warunków – Białoruś może wyeksportować przez rosyjskie porty do 1 mln ton produktów naftowych.
Strona rosyjska nalega na przekierowanie tranzytu produkowanych na Białorusi benzyny, mazutu i oleju napędowego z Litwy i Łotwy do portów rosyjskich.
W październiku ubiegłego roku moskiewski dziennik "Kommiersant" zapowiadał wprowadzenie przez rosyjskie koleje czasowych (do końca 2018 r.) zniżek na transport produktów naftowych, by zachęcić Białoruś do zmian tras tranzytowych.
Inne publikacje w rosyjskich mediach sugerowały, że Moskwa chce powiązać tę sprawę z bezcłowymi dostawami rosyjskiej ropy do białoruskich rafinerii. W sierpniu prezydent Władimir Putin zaproponował, by białoruskie rafinerie zobowiązać do korzystania z tras przez Rosję. "Otrzymywanie naszej ropy powinno zależeć od używania naszej infrastruktury" – mówił Putin. "Przecież w białoruskich rafineriach przetwarzana jest nasza ropa. Innej tam nie ma i raczej się nie pojawi" – dodał.
Białoruscy eksperci oceniali dotąd, że taka zmiana byłaby nieopłacalna dla białoruskich rafinerii. Z drugiej strony nie wykluczali, że mógł to być jeden z elementów uregulowania sporu gazowego, który trwał od początku 2016 r. do kwietnia 2017 r., kiedy prezydenci obu krajów ogłosili, że rozstrzygnęli wszystkie kwestie sporne. Białoruś eksportuje ok. 13 mln ton produktów naftowych rocznie.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu