Paweł Kuś
Jedna z najbardziej wpływowych agencji ratingowych na świecie – Fitch Ratings, zmieniła swoją prognozę dla światowej żeglugi ze stabilnej w tym roku na negatywną w 2016 roku.
Eksperci z Fitcha przewidują niski wzrost światowego handlu i dalsze spowolnienie gospodarcze we wschodzących gospodarkach. Spowoduje to ich zdaniem zaostrzenie problemu nadpodaży jednostek, co przełoży się na niskie stawki frachtu i mniejsze zarobki armatorów.
Kryzys nie dotknie jednak równo wszystkich segmentów żeglugi. Niższą koniunkturę odczują mocniej amatorzy masowców i kontenerowców, dużo lepiej poradzą sobie za to właściciele tankowców i metanowców.
Według Fitch głównym powodem tej sytuacji jest spowolnienie w Chinach i zmiana tamtejszej gospodarki. Państwo Środka odgrywa kluczową rolę dla światowej żeglugi, gdyż odpowiada za dwie trzecie światowego importu żelaza oraz 20 proc. importu węgla.
- Przewidujemy, że tonaż floty kontenerowej wzrośnie o 9 proc. w tym roku i 6 proc. w przyszłym. To dużo więcej niż wzrost popytu, który wyniesie w tym roku 2 proc., a w przyszłym od 3 do 4,5 proc. - czytamy w raporcie Fitch.
Armatorzy oczywiście będą starać się ograniczyć straty poprzez cięcie kosztów. Pomogą w tym niskie ceny paliw, praktykowanie slow steamingu, odwołanie części serwisów i wycofanie ze służby zbytecznych jednostek. Według Fitch to jednak za mało, by odwrócić tendencję na rynku. Pomóc mogłoby tylko nagłe ożywienie gospodarcze.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania