• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Naftoport (wideo, foto)

PMK

03.08.2017 11:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Naftoport (wideo, foto)

Partnerzy portalu

10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Naftoport (wideo, foto) - GospodarkaMorska.pl

To jeden z najważniejszych politycznie i gospodarczo obiektów w Polsce. Gdański Naftoport bowiem obsługuje dostawy surowej ropy naftowej dla rafinerii polskich i niemieckich oraz realizuje eksport z kierunku rosyjskiego. Ten kluczowy obiekt gospodarki morskiej przeszedł przez przez ponad 30 lat swego istnienia wiele zmian.

Terminal został wybudowany w 1992 roku., aby zdywersyfikować import ropy naftowej w Polsce. Spółka nim zarządzająca (Naftoport) stanowi istotny element w łańcuchu dostaw ropy naftowej, zaopatrując w ten surowiec rafinerie PKN ORLEN i Grupy LOTOS, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Za pośrednictwem Naftoportu realizowana jest większość eksportu morskiego produktów naftowych z Polski. – Lokalizacja spółki w bezpośrednim sąsiedztwie infrastruktury przesyłowej Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” (PERN) i Rafinerii Gdańskiej sprawia, że Naftoport spełnia istotną funkcję w gospodarce Polski.

Naftoport umożliwia przeładunek ponad 40 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów „Przyjaźń”.

Na terminal Spółki NAFTOPORT składają się 4 uniwersalne stanowiska przeładunkowe (możliwa jest jednoczesna obsługa statków na wszystkich stanowiskach), przy których obsługiwane są największe zbiornikowce oceaniczne zawijające na Morze Bałtyckie, w tym statki VLCC o długości przekraczającej 300 m. W budowie znajduje się 5. stanowisko – przeznaczone do przeładunku produktów naftowych. Stanowiska są wyposażone w nowoczesne ramiona przeładunkowe oraz w instalację do odbioru oparów węglowodorowych ze statków.

Przeładunki prowadzone są w zamkniętych basenach portowych, zabezpieczonych falochronami oraz stałymi i pneumatycznymi zaporami przeciwrozlewowymi. Na nabrzeżach znajdują się urządzenia systemów bezpiecznego cumowania. Sterowany komputerowo system ochrony ppoż., wyposażony w telewizję przemysłową i równoległe systemy monitorowania, detekcji i powiadamiania, wraz ze wsparciem samochodów i statków pożarniczych, zapewniają bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Od momentu rozpoczęcia działalności przez NAFTOPORT (1992 r.) na terenie Bazy Przeładunku Paliw Płynnych obsłużono ponad 5,5 tys. zbiornikowców i przeładowano ponad 185 mln ton ropy i produktów naftowych.

Ostatnią ważną inwestycją dla Naftoportu było wybudowanie przez PERN w latach 2014-2016 Terminalu Naftowego. Obiekt posiada 375 tys. metrów sześc. pojemności magazynowych ropy naftowej. Inwestycja ta, strategiczna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, kosztowała 412 mln zł.

PERN ogłosił obecnie postępowanie na wybór wykonawcy do opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji pozwolenia na budowę drugiego etapu Terminalu Naftowego w Gdańsku.

Jak zaznaczył PERN, koncepcja rozbudowy gdańskiego terminalu „przewiduje wykonanie zbiorników magazynowych ropy naftowej wraz z infrastrukturą technologiczną niezbędną do ich użytkowania”. W ogłoszeniu spółka podała, że inwestycja będzie docelowo obejmowała m.in. budowę pięciu zbiorników o łącznej pojemności ponad 362 tys. metrów sześc. surowca.

PERN, nawiązując do swej strategii na lata 2016-20, przypomniał jednocześnie o planowanej budowie zbiorników na ropę naftową w bazie magazynowej w Gdańsku. Spółka informowała wcześniej, że powstaną tam dwa zbiorniki o pojemności 100 tys. metrów sześc. każdy.

Przyszłość Naftoportu zapowiada się więc bardzo dobrze. To już teraz jeden z liderów w przeładunkach ropy na Bałtyku i jeden z ważniejszych takich obiektów w Europie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.