• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Faza przygotowawcza ćwiczenia COLD RESPONSE 2016

16.02.2016 06:13 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Faza przygotowawcza ćwiczenia COLD RESPONSE 2016 - GospodarkaMorska.pl

Po zakończeniu fazy portowej w norweskim porcie Bergen, okręty 14 państw, a wraz z nimi ORP Gen. T. Kościuszko wyszły na morze.

Ich załogi, podczas fazy przygotowawczej, przećwiczą procedury niezbędne do realizacji zadań w ramach międzynarodowych zimowych manewrów wojskowych. Faza morska ćwiczenia COLD RESPONSE 2016 rozpocznie sie w piątek, 19 lutego i potrwa przez blisko 3 tygodnie.

COLD RESPONSE to cykliczne, odbywające się pod auspicjami NATO i ONZ, międzynarodowe, zimowe ćwiczenia wojskowe prowadzone zarówno na lądzie, morzu i w powietrzu. Obowiązki państwa gospodarza pełni Norwegia, a same ćwiczenia odbywają się w jej północnej części. Działania morskie prowadzone są równolegle z działaniami na lądzie i w powietrzu oraz mają na siebie bezpośredni wpływ. Scenariusz ćwiczenia przewiduje wkroczenie sił Sojuszu w rejon konfliktu wywołanego agresją jednego z państw i przywrócenie pokoju. Zadaniem sił morskich jest przywrócenie bezpieczeństwa na szlakach komunikacyjnych oraz zapewnienie ochrony żeglugi przed nasilającymi się atakami terrorystycznymi.

Manewry COLD RESPONSE odbywają się już po raz siódmy. Poprzednie miały miejsce w 2006, 2007, 2009, 2010, 2012 i 2014 roku. W tegorocznej edycji ćwiczenia uczestniczy około 15 tysięcy żołnierzy z 14 państw. Jedenaście krajów należy do Sojuszu Północnoatlantyckiego (Belgia, Kanada, Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Polska, Niemcy, Wielka Brytania, USA oraz Norwegia), a pozostałe dwa do sojuszu Partnerstwa dla Pokoju (Finlandia i Szwecja).

Polska Marynarka Wojenna, po raz drugi w historii bierze udział w manewrach pk. „Cold Response”. Reprezentowana jest przez załogę fregaty rakietowej ORP „Gen. T. Kościuszko” wraz z zaokrętowanym na jej pokładzie śmigłowcem ZOP SH-2G. Główne zadanie komponentu morskiego będzie polegało na zabezpieczeniu operacji desantu oraz wsparcia jego działań w trudnym pod względem warunków atmosferycznych rejonie. Dodatkowo polska fregata oraz bazujący na jej pokładzie śmigłowiec prowadzić będą działania w zakresie doskonalenia techniki zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), nawodnych, odparcia ataku powietrznego oraz działania asymetryczne z wykorzystaniem szybkich łodzi motorowych.

Fregata ORP „Gen. T. Kościuszko” to jednostka przeznaczona głównie do osłony transportu morskiego, monitoringu żeglugi, operacji pokojowych, stabilizacyjnych i bojowych na morzu. Posiada silne uzbrojenie przeciw okrętom podwodnym opierające się na systemach zwalczania okrętów podwodnych i jednych z najnowocześniejszych w Europie torped typu MU-90. Dodatkowo okręt ten posiada system Prairie-Masker czyli maskowania („wyciszania”) zmniejszający prawdopodobieństwo wykrycia fregaty przez zanurzony okręt podwodny. System obrony przeciwlotniczej okrętu opiera się na rakietach typu Standard SM-1 – obecnie najlepszych rakietach OPL w Polsce. Operujące z pokładu fregaty śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych typu SH-2G znacznie poszerzają możliwości okrętu w walce z okrętami podwodnymi, a także w patrolowaniu akwenów morskich, walce z piractwem i terroryzmem. Okręt posiada także możliwości rażenia celów nawodnych i walki radioelektronicznej.

SH-2G to maszyna przeznaczona do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji jednostek nawodnych, poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych a także działań poszukiwawczo–ratowniczych i logistycznych. Jego podstawowe wyposażenie stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne i detektor anomalii magnetycznych. Śmigłowiec przystosowany jest również do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Dzięki temu SH-2G mogą być wykorzystywane w zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych oraz wsparciu działań wojsk specjalnych. SH-2G może być uzbrojony w torpedę MU-90 Impact. Na wyposażeniu 43. Bazy Lotnictwa Morskiego znajdują się cztery tego typu maszyny. Załogę stanowi dwóch pilotów oraz nawigator-operator systemów poszukiwawczo-uderzeniowych.

 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.