• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Marynarka wojenna Francji wzbogaca się o nowy okręt zaopatrzeniowy

19.07.2023 09:45 Źródło: Marine nationale
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Marynarka wojenna Francji wzbogaca się o nowy okręt zaopatrzeniowy

Partnerzy portalu

Marine nationale

Pod banderą francuskich sił morskich (Marine Nationale) rozpoczyna służbę najnowsza jednostka wsparcia floty. Budowany w latach 2021-2022 FS Jacques Chevallier zakończył próby morskie i rozpoczyna działalność jako pierwszy z czterech zaplanowanych zbiornikowców, które w ciągu najbliższych kilku lat znajdą się w wyposażeniu jednej z największych marynarek wojennych Europy.

Uroczystość podniesienia bandery odbyła się 18 lipca br. Na samym początku działalności jednostka nie dostanie typowych dla siebie zadań, lecz przejdzie wraz załogą szkolenie, zanim będzie mogła prowadzić regularne operacje na morzu. Następnie zostanie wysłana na długoterminową misję, aby przetestować jej umiejętności w różnych środowiskach i warunkach. FS Jacques Chevallier został zwodowany w kwietniu ubr., natomiast przekazanie zamawiającemu i rozpoczęcie prób morskich nastąpiło w marcu br. Zwraca tu uwagę zawrotne tempo budowy i szybkość, z jaką prototyp rozpoczyna działalność.

Dotychczas tego typu zadania wykonywały już starsze, zbudowane w latach 70-tych okręty typu Durance. Z serii liczącej pięć okrętów w służbie pozostały już tylko dwa: FS Somme i FS Marne. Prototypowy FS Durance został sprzedany argentyńskiej marynarce wojennej w 1999 roku, służąc obecnie jako ARA Patagonia (B-1). Pozostałe FS Var i FS Meuse są już wycofane ze służby. Co warto nadmienić, FS Somme wraz z włoskim niszczycielem ITS Caio Duilio, weszły 31 maja br. do Portu Wojennego Świnoujście celem odpoczynku załogi i uzupełnienia zapasów. Była to okazja do spotkania z kadrą dowódczą 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, a także integracyjnego turnieju w piłkę nożną.

FS Jacques Chevallier (A725) jest pierwszym okrętem nowej serii, stąd nazwa typu pochodzi od niego. W budowie lub planach znajdują się kolejno przyszłe Jacques Stosskopf, Émile Bertin i Gustave Zédé. Wszystkie mają znaleźć się w służbie do 2030 roku. Prototypowa jednostka ma 194 metry długości i pełną wyporność dochodzącą do 31 000 ton. Załoga okrętu wynosi 130 oficerów i marynarzy, ale w zależności od zadań jest możliwe zaokrętowanie 60 dodatkowych załogantów lub pasażerów. Przestrzeń ładunkowa wynosi 13 000 m3. Osiąga prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania przy 18 sięga 7 000 mil morskich. Napęd spalinowo-elektryczny składa się z czterech silników MAN Diesel SE 3. Są to dwa silniki MAN 12V32/44CR (2 × 7 200 kW) oraz dwa silniki MAN 8L32/44CR (2 × 4 800 kW). Hangar może pomieścić śmigłowiec NH90, a także dron. Ponadto na pokładzie może też wylądować wielozadaniowy samolot zdolny do pionowego startu Boeing-Bell V-22 Osprey. Pomimo swojego przeznaczenia jako okręt zaopatrzeniowy, w swoim wyposażeniu posiada także uzbrojenie przeznaczone do obrony, w tym system Simbad-RC wystrzeliwujący pociski przeciwlotnicze Mistral Mk3 oraz dwa działa Thales/Nexter 40 mm RapidFire w wariancie morskim.

Zbiornikowce to okręty przeznaczone do zaopatrywania innych jednostek morskich przede wszystkim w paliwo dla okrętów i samolotów, acz ma zapewniać też dostawy ładunków suchych, jak amunicja, części zapasowe i prowiant. W ten sposób pozwolą francuskim i sojuszniczym siłom morskim na dłuższe działanie w morzu bez potrzeby powracania do portu. Są przeznaczone do zadań zaopatrzeniowych, które wymagają przedłużenia autonomiczności sił morskich, jak choćby podczas długotrwałych patroli czy też dalekich rejsów. Są określane jako Bâtiment ravitailleur de forces (BRF). Jak podkreśliły służby prasowe morskich sił Francji, "dzięki znacznie większej autonomii i ładowności niż statki dowodzenia i zaopatrzenia (BCR), BRF spełnią ważną rolę strategiczną. Umożliwią okrętom przetrwanie na morzu przez długi czas".

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.