Fuzje i przejęcia będą miały znaczący wpływ na kształtowanie „nowej normalności" firm w dobie pandemii - ocenia firma doradcza Deloitte. Dodano, że wartość niezamkniętych umów w ostatnich sześciu miesiącach szacuje się na 804 mld dol.
Jak zaznaczono w raporcie Deloitte „M&A and COVID-19: Charting new horizons”, w następstwie koronawirusa nieuniknione jest, że zawieranie transakcji fuzji i przejęć zmieni się w sposób istotny, odzwierciedlając nowe priorytety świata pokryzysowego.
"Wartość niezamkniętych umów w ostatnich sześciu miesiącach sięgnęła 804 mld dolarów. Aby zrealizować te działania, przedsiębiorstwa zmuszone będą przewartościowywać swoje strategiczne i finansowe założenia i podejmować kroki zmierzające do zabezpieczenia pozycji rynkowej" - wskazali eksperci.
Przewiduje się, że po zakończeniu pandemii większość branż zmieni się, by móc się rozwijać, a wiele z nich wykorzysta fuzje i przejęcia, aby przyspieszyć transformację.
Cytowana w czwartkowym komunikacie Anita Bielańska z Deloitte podkreśliła, że mówimy nie tyle o powrocie do sytuacji sprzed pandemii, ale o świecie pokryzysowym, w którym zasady funkcjonowania środowiska akwizycji są na nowo definiowane z uwzględnieniem wniosków wynikających z obecnego kryzysu. Według niej "niezwykle ważne staje się wdrożenie narzędzi planowania scenariuszowego".
Eksperci zwrócili uwagę, że gdy firmy przygotowują się do nowej rzeczywistości z fundamentalnie zmienionymi gospodarkami i społeczeństwami, nieuniknione jest, że poza tradycyjnymi fuzjami i przejęciami muszą wdrożyć "szeroką gamę strategii rozwoju nieorganicznego, takich jak partnerstwa, współinwestycje z funduszami private equity, inwestycje w przełomowe technologie, międzysektorowe sojusze ze specjalistami oraz partnerstwa z rządami".
Zaznaczono, że na skutek pandemii wiele przedsiębiorstw przeszło w tryb przetrwania - w rezultacie będzie poszukiwać rozwiązań, aby zabezpieczyć swoją przyszłość. Wskazano np. akwizycje "dokonywane w celu odzyskania wartości". Firmy, które poważnie ucierpiały w wyniku kryzysu i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, będą musiały podjąć zdecydowane środki, aby zapewnić sobie przetrwanie.
Niektóre skupią się na optymalizacji portfela w celu zidentyfikowania aktywów, które nie są strategicznie dopasowane i mogą zostać sprzedane. Inni podejmą radykalne działania, "w tym sprzedaż aktywów w trudnej sytuacji, aby odzyskać wartość z działów generujących straty" - czytamy.
Zdaniem ekspertów wiele przedsiębiorstw rozważy też sojusze lub możliwości współinwestowania, by zmniejszyć ryzyka i nakłady kapitałowe w ramach swojej podstawowej działalności. Z kolei firmy "o silnym bilansie, ale oczekujące znacznych zakłóceń strukturalnych w swoim sektorze", wykorzystają fuzje i przejęcia w celu ochrony swojej bazy klientów i łańcucha dostaw. Inni zaś będą stawiać na przejęcia i sojusze, aby "wypełnić luki w ich portfolio i przyspieszyć długoterminową transformację w swoich modelach biznesowych". Natomiast kilka prężnych i strategicznie dobrze sytuowanych firm powinno wykorzystać fuzje i przejęcia oraz inne działania inwestycyjne, aby zdobyć wiodącą pozycję na rynku.(PAP)
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych