Prezydent RP Andrzej Duda powołał w skład Rady Ministrów Dariusza Klimczaka na urząd ministra infrastruktury. Zastąpił on na tym stanowisku pełniącego ten urząd od 27 listopada Alvina Gajadhura. Znamy również pierwszego wiceministra w resorcie. Będzie to Arkadiusz Marchewka, który prawdopodobnie zostanie sekretarzem stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, następcą Marka Gróbarczyka.
Minister infrastruktury, zgodnie z dotychczasowym rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów jest ministrem właściwym do spraw transportu, gospodarki morskiej, gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej.
Dariusz Klimczak urodził się w 1980 roku. w Rawie Mazowieckiej. Jest absolwentem historii na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także studiów doktoranckich z zakresu politologii na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2009 do 2018 był członkiem Zarządu Województwa Łódzkiego III, IV i V kadencji, w tym od 2014 w randze wicemarszałka. W latach 2010 – 2019 pełnił funkcję radnego Sejmiku Województwa Łódzkiego. Od 2015 roku roku jest wiceprezesem Polskiego Stronnictwa Ludowego. W 2018 roku został radnym województwa łódzkiego na okres VI kadencji. Od 2019 roku jest posłem na Sejm RP, w 2023 roku został wybrany na kolejną kadencję.
Arkadiusz Marchewka (KO) z wykształcenia ekonomista, będzie prawdopodobnie wiceministrem ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, następcą Marka Gróbarczyka. Poseł Marchewka był w minionej kadencji Sejmu zastępcą przewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pracował m. in. jako menedżer w przedsiębiorstwie Polskie Terminale, był też radnym Szczecina.
Poseł Arkadiusz Marchewka na spotkaniu z przedsiębiorcami podczas Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego w Kołobrzegu.
Fot. GospodarkaMorska.pl
🇵🇱 Prezydent @AndrzejDuda, na wniosek premiera @donaldtusk, powołał w skład Rady Ministrów @DariuszKlimczak na urząd ministra infrastruktury. pic.twitter.com/TMzpkAHN11
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) December 13, 2023
Nowy minister infrastruktury @DariuszKlimczak objął funkcję. W siedzibie resortu przywitał go dotychczasowy szef resortu @AlvinGajadhur, sekretarz stanu Andrzej Bittel oraz Dyrektor Generalny MI Małgorzata Kuźma. pic.twitter.com/M7apq2sc2k
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) December 13, 2023
Przed nowym szefostwem resortu wiele decyzji dotyczących inwestycji w infrastrukturę, wśród których są tak głośne jak budowa
Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), budowa Drogi Czerwonej do Portu
Gdynia czy modernizacja linii kolejowej 201 między Bydgoszczą a Gdynią.
Nowi ministrowie będą musieli odpowiedzieć również na pytania co dalej z takimi projektami jak budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni,
a także Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Z pewnością niebawem zapadną decyzję dotyczące budowy drogi wodnej łączącej Port Elbląg, Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Od decyzji nowego szefostwa resortu zależeć będzie również planowana inwestycja obejmująca pogłębienie toru podejściowego i budowę falochronów w Porcie Świnoujście. Na to poprzedni rząd chciał przeznaczyć aż 10 mld zł.
Z pewnością ważna będzie również kontynuacja takich przedsięwzięć jak rozbudowa Baltic Hub, budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej, zakończenie kolejnego etapu rozbudowy terminala LNG i budowa terminala instalacyjnego dla offshore wind w Świnoujściu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych