• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Dariusz Klimczak ministrem infrastruktury, Arkadiusz Marchewka wiceministrem

rk

13.12.2023 16:45 Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Dariusz Klimczak ministrem infrastruktury, Arkadiusz Marchewka wiceministrem

Partnerzy portalu

Fot. Kancelaria Prezydenta RP

Prezydent RP Andrzej Duda powołał w skład Rady Ministrów Dariusza Klimczaka na urząd ministra infrastruktury. Zastąpił on na tym stanowisku pełniącego ten urząd od 27 listopada Alvina Gajadhura. Znamy również pierwszego wiceministra w resorcie. Będzie to Arkadiusz Marchewka, który prawdopodobnie zostanie sekretarzem stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, następcą Marka Gróbarczyka.

Minister infrastruktury, zgodnie z dotychczasowym rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów jest ministrem właściwym do spraw transportu, gospodarki morskiej, gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej.

Dariusz Klimczak urodził się w 1980 roku. w Rawie Mazowieckiej. Jest absolwentem historii na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także studiów doktoranckich z zakresu politologii na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2009 do 2018 był członkiem Zarządu Województwa Łódzkiego III, IV i V kadencji, w tym od 2014 w randze wicemarszałka. W latach 2010 – 2019 pełnił funkcję radnego Sejmiku Województwa Łódzkiego. Od 2015 roku roku jest wiceprezesem Polskiego Stronnictwa Ludowego. W 2018 roku został radnym województwa łódzkiego na okres VI kadencji. Od 2019 roku jest posłem na Sejm RP, w 2023 roku został wybrany na kolejną kadencję.

Arkadiusz Marchewka (KO) z wykształcenia ekonomista, będzie prawdopodobnie wiceministrem ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, następcą Marka Gróbarczyka. Poseł Marchewka był w minionej kadencji Sejmu zastępcą przewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Pracował m. in. jako menedżer w przedsiębiorstwie Polskie Terminale, był też radnym Szczecina.

Poseł Arkadiusz Marchewka na spotkaniu z przedsiębiorcami podczas Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego w Kołobrzegu.
Fot. GospodarkaMorska.pl

Przed nowym szefostwem resortu wiele decyzji dotyczących inwestycji w infrastrukturę, wśród których są tak głośne jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), budowa Drogi Czerwonej do Portu Gdynia czy modernizacja linii kolejowej 201 między Bydgoszczą a Gdynią.

Nowi ministrowie będą musieli odpowiedzieć również na pytania co dalej z takimi projektami jak budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, a także Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Z pewnością niebawem zapadną decyzję dotyczące budowy drogi wodnej łączącej Port Elbląg, Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Od decyzji nowego szefostwa resortu zależeć będzie również planowana inwestycja obejmująca pogłębienie toru podejściowego i budowę falochronów w Porcie Świnoujście. Na to poprzedni rząd chciał przeznaczyć aż 10 mld zł.

Z pewnością ważna będzie również kontynuacja takich przedsięwzięć jak rozbudowa Baltic Hub, budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej,  zakończenie kolejnego etapu rozbudowy terminala LNG i budowa terminala instalacyjnego dla offshore wind w Świnoujściu.



Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.