Blue Armada Robotics, polska firma zajmująca się automatyzacją pozyskiwania danych oceanograficznych, należąca do klastra European Leaders of Offshore Renewable Energy (ELBE), ogłosiła nawiązanie partnerstwa z producentem morskich jednostek bezzałogowych (USV) firmą HydroSurv. W ramach tej współpracy Blue Armada nabyła swoją pierwszą jednostkę typu REAV-60, co stanowi strategiczny krok na drodze rozwoju działalności firmy na Morzu Bałtyckim oraz dalszej ekspansji międzynarodowej w tym poprzez strategiczną współpracę z europejskim klastrem ELBE także w kierunkach Ameryki Północnej i Azji.
Współzałożyciel i Prezes Zarządu Blue Armada Robotics, Michał Latacz, podkreśla szerszą wizję firmy: „Jako operator formującej się floty morskich bezzałogowców, oferujemy pozyskiwanie danych oceanograficznych w formie usługi Data-as-a-Service (DaaS), umożliwiając tym samym m.in. skuteczny nadzór oraz długofalowe funkcjonowanie cyfrowych bliźniaków morskiej infrastruktury wpływając na wydłużanie cyklu życia instalacji morskich. Aby to osiągnąć, rozwijamy i wdrażamy własne autorskie technologie oraz współpracujemy z najlepszymi producentami technologii na rynku, tworząc ekosystem nowoczesnego nadzoru infrastruktury poprzez szerokie wykorzystanie robotyki morskiej.
Dzięki w pełni hybrydowym układom napędowym, sześciometrowej długości bezzałogowce charakteryzują się m.in. zdolnością do wykonywania wielodniowych misji morskich a ich ładowność wynosząca 200 kg pozwala na integrowanie różnorodnego wyposażenia pokładowego, w tym inspekcyjnych systemów ROV. Jednostka otrzymała imię „Arctos 1” (łac. „Niedźwiedź”), co odzwierciedlać ma charakter linii pojazdów USV, które w nadchodzącym czasie będą stanowić trzon innowacyjnej floty firmy. Latacz opisuje je jako „silne, odporne i niezawodne – nasze morskie niedźwiedzie”.
Założyciel i Dyrektor Generalny HydroSurv, David Hull, skomentował: „Jesteśmy podekscytowani współpracą z Michałem Lataczem i Blue Armada Robotics, ponieważ wykorzystują oni pełny potencjał platformy REAV-60. Ambitna strategia rozwoju Blue Armada Robotics i obecnie realizowane przez nią przedsięwzięcia są imponujące, a zawarte właśnie partnerstwo podkreśla nasze wspólne zaangażowanie w dostarczanie skutecznych rozwiązań do gromadzenia danych na potrzeby zapewnienia zdalnej obsługi oraz nadzoru infrastruktury w sektorach morskich odnawialnych źródeł energii oraz ropy i gazu w sposób efektywny i zrównoważony”.
Ta pierwsza akwizycja stanowi kamień węgielny dla floty Blue Armada Robotics, którą w nadchodzącym czasie firma planuje powiększyć o kolejne jednostki z zamiarem prowadzenia bezzałogowych inspekcji m.in. morskich farm wiatrowych poza linią horyzontu (tzw. BVLOS). Praca floty nadzorowana będzie z polskich centrów zarządzania morskimi operacjami bezzałogowymi. Linia Arctos zaprezentuje możliwości Blue Armada Robotics w zakresie świadczenia szeregu usług, w tym cyklicznego nadzoru integralności infrastruktury przesyłowej oraz badań terenowych zarówno przed a także w trakcie trwania prac budowlanych (m.in. MBES, SSS, SBP, UXO) jak również prac związanych z nadzorem infrastruktury w okresie eksploatacji morskich instalacji wytwórczych (Ballance-of-Plant) w tym m.in. fundamentów, konstrukcji wsporczych turbin wiatrowych, kabli wewnętrznych oraz eksportowych.
Usługa firmy Blue Armada Robotics umożliwia transmisję danych w czasie rzeczywistym bezpośrednio do klientów takich jak właściciele i operatorzy morskich aktywów czy też dostawców Tier 1. Dostawa pierwszego Arctosa zaplanowana jest na lipiec 2024 a pierwsze misje na Bałtyku zaplanowano na kolejne miesiące tego roku. Przedmiotowe partnerstwo obu firm stanowi znaczący krok naprzód w robotyce morskiej oraz usługach wydajnego pozyskiwania danych z morza. Zamiarem firmy Blue Armada Robotics jest zapewnienie zdecydowanego zwiększenia efektywności ekonomicznej inwestycji morskich przy jednoczesnym wsparciu dążenia do zrównoważonego rozwoju branży.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów