Paweł Kuś
To będzie największa fuzja w historii przewozów kontenerowych. Ma dojść do połączenia chińskiego armatora Cosco z czterema innymi przewoźnikami: CMA CGM, Evergreen i OOCL. Ma to stworzyć szansę na konkurencję z dominującym obecnie sojuszem 2M składającym się z Maersk Line i MSC.
Plan fuzji jest omawiany już od miesiąca. Jeżeli dojdzie do jego realizacji, sytuacja w branży przewozów kontenerowych zmieni się diametralnie. Każdy z omawianych armatorów jest obecnie częścią innego sojuszu: OOCL w G6, Evergeen i Cosco w CKYHE oraz CMA CGM i CSCL (część Cosco obecnie) w O3. Te sojusze jednak nie dawały armatorom przewagi nad aliansem 2M, które dysponuje ładownością rzędu 2,1 mln TEU na trzech największych szlakach Wschód-Zachód. Najbliżej tej liczby był CKYHE (2 mln TEU), dalej G6 (1,8 mln TEU) i O3 (1,5 mln TEU).
Sojusze jednak nie są trwałe. Francuskie CMA CGM zamierza wycofać z aliansu G6 armatora APL, który stanie się ich własnością po zakończeniu akwizycji singapurskiego NOL-u. Z kolei kłopoty finansowe koreańskich armatorów Hyundai i Hanjij Shipping zagrażają rozpadowi aliansu CKYHE.
Stąd powstał pomysł, by stworzyć nowy sojusz. Dzięki temu członkowie nowego aliansu odskoczą pozostałej konkurencji, a także będą w stanie nawiązać walkę z Maerskiem i MSC. Potencjał aliansu „CCEO” (CMA CGM, Cosco, Evergreen i OOCL) sięga bowiem wyżej niż 2M. Czy jednak do niego dojdzie, zobaczymy wkrótce.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"