ew
Jak informują analitycy Gunvor Group Ltd., póki co nie widać szans, aby Rosja i Arabia Saudyjska wycofały się z wojny cenowej na rynku ropy. Dodatkowo, znaczna część globalnej gospodarki została "zamknięta", aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa. Zaskakujący wpływ tej napiętej sytuacji na żeglugę morską zauważyła firma konsultingowa Sea-Intelligence.
Jak wynika z raportu Sea Intelligence: "Obecna sytuacja z jednej strony przyczyniła się do znacznej obniżki kosztów przewoźników morskich, osłabiając straty ponoszone podczas rejsów z mniejszym ładunkiem w lukach lub nawet przy „pustych przebiegach”. Z drugiej strony, wojna cenowa na rynku ropy naftowej oraz mniejszy popyt na transport drogą morską, spowodowały pięciokrotny spadek premii ze sprzedaży paliwa z niską zawartością siarki (0,5 proc.)".
Warto pamiętać, że nic nie wskazuje na to, aby sytuacja uległa szybko zmianie, gdyż ani Arabia Saudyjska, ani Rosja nie wykazują żadnych oznak wycofywania się z pompowania większej ilości ropy na globalne rynki paliw, i zamierzają umocnić swoją pozycję w tym obszarze.
Dodatkowo, ceny ropy są na najniższym poziomie od 18 lat. Spadły poniżej 23 USD za baryłkę zaraz po tym, jak Arabia Saudyjska obiecała kontynuować produkcję na rekordowo wysokim poziomie „w nadchodzących miesiącach”, kontynuując tym samym wojnę cenową z Rosją.
Kolejną cenną obserwacją Sea Intelligence jest to, że obecna dynamika sytuacji podważa chwilowo sens inwestycji w scrubbery ropy z dużą zawartością siarki montowane bezpośrednio na statkach. Wielu armatorów informuje o przesunięciu decyzji o ich montażu.
O spadku zapotrzebowania na płuczki spalin informowała firma Wärtsilä specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań dla żeglugi oraz branży energetycznej. Fińskie przedsiębiorstwo odczuło ten znaczący spadek na własnej skórze, co przełożyło się na wyniki finansowe firmy. To już kolejny rok z rzędu, gdy wpływy ze sprzedaży płuczek spalin maleją. W IV kwartale 2019 r. liczba zamówień zmniejszyła się o 17 procent, a w całym ubiegłym roku – o 16 procent. Wciąż rośnie natomiast zainteresowanie innymi proekologicznymi rozwiązaniami - zastosowaniem paliwa LNG oraz zastosowaniem napędów hybrydowych, zwłaszcza w nowo budowanych jednostkach.
Przypomnijmy, że płuczki spalin pomagają ograniczyć emisję związków siarki, zwłaszcza na starszych statkach. Rozwiązanie to zostało wykorzystane przez wielu armatorów, którzy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zobowiązującego przewoźników oceanicznych do obniżenia od 1 stycznia emisji spalin, zmuszeni byli do ograniczenia emisji związków siarki przez należące do nich statki. Alternatywą jest zakup ropy naftowej o niskiej zawartości siarki lub dużo droższa instalacja silnika z napędem LNG.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych