• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Zaskakujący wpływ wojny cenowej na rynku ropy naftowej na żeglugę morską

ew

25.03.2020 12:35 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Zaskakujący wpływ wojny cenowej na rynku ropy naftowej na żeglugę morską

Partnerzy portalu

Zaskakujący wpływ wojny cenowej na rynku ropy naftowej na żeglugę morską - GospodarkaMorska.pl

Jak informują analitycy Gunvor Group Ltd., póki co nie widać szans, aby Rosja i Arabia Saudyjska wycofały się z wojny cenowej na rynku ropy. Dodatkowo, znaczna część globalnej gospodarki została "zamknięta", aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa. Zaskakujący wpływ tej napiętej sytuacji na żeglugę morską zauważyła firma konsultingowa Sea-Intelligence.

Jak wynika z raportu Sea Intelligence: "Obecna sytuacja z jednej strony przyczyniła się do znacznej obniżki kosztów przewoźników morskich, osłabiając straty ponoszone podczas rejsów z mniejszym ładunkiem w lukach lub nawet przy „pustych przebiegach”. Z drugiej strony, wojna cenowa na rynku ropy naftowej oraz mniejszy popyt na transport drogą morską, spowodowały pięciokrotny spadek premii ze sprzedaży paliwa z niską zawartością siarki (0,5 proc.)".

Warto pamiętać, że nic nie wskazuje na to, aby sytuacja uległa szybko zmianie, gdyż ani Arabia Saudyjska, ani Rosja nie wykazują żadnych oznak wycofywania się z pompowania większej ilości ropy na globalne rynki paliw, i zamierzają umocnić swoją pozycję w tym obszarze.

Dodatkowo, ceny ropy są na najniższym poziomie od 18 lat. Spadły poniżej 23 USD za baryłkę zaraz po tym, jak Arabia Saudyjska obiecała kontynuować produkcję na rekordowo wysokim poziomie „w nadchodzących miesiącach”, kontynuując tym samym wojnę cenową z Rosją.

Kolejną cenną obserwacją Sea Intelligence jest to, że obecna dynamika sytuacji podważa chwilowo sens inwestycji w scrubbery ropy z dużą zawartością siarki montowane bezpośrednio na statkach. Wielu armatorów informuje o przesunięciu decyzji o ich montażu.

O spadku zapotrzebowania na płuczki spalin informowała firma Wärtsilä specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań dla żeglugi oraz branży energetycznej. Fińskie przedsiębiorstwo odczuło ten znaczący spadek na własnej skórze, co przełożyło się na wyniki finansowe firmy. To już kolejny rok z rzędu, gdy wpływy ze sprzedaży płuczek spalin maleją. W IV kwartale 2019 r. liczba zamówień zmniejszyła się o 17 procent, a w całym ubiegłym roku – o 16 procent. Wciąż rośnie natomiast zainteresowanie innymi proekologicznymi rozwiązaniami - zastosowaniem paliwa LNG oraz zastosowaniem napędów hybrydowych, zwłaszcza w nowo budowanych jednostkach.

Przypomnijmy, że płuczki spalin pomagają ograniczyć emisję związków siarki, zwłaszcza na starszych statkach. Rozwiązanie to zostało wykorzystane przez wielu armatorów, którzy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zobowiązującego przewoźników oceanicznych do obniżenia od 1 stycznia emisji spalin, zmuszeni byli do ograniczenia emisji związków siarki przez należące do nich statki. Alternatywą jest zakup ropy naftowej o niskiej zawartości siarki lub dużo droższa instalacja silnika z napędem LNG.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.