gm24
Stany Zjednoczone wprowadzą dodatkowe sankcje wobec Nord Stream 2, gdyby Rosja chciała spróbować na własną rękę dokończyć gazociąg - podał we wtorek na stronie internetowej niemiecki ekonomiczny dziennik "Handelsblatt", powołując się na źródła dyplomatyczne w Waszyngtonie.
Tym razem retorsje miałyby być skierowane przeciwko europejskim inwestorom projektu lub firmom, które odbierałyby rosyjski gaz, gdyby rurociąg kiedykolwiek powstał - wynika z ustaleń "Handelsblatt. Izba Reprezentantów i Senat USA są gotowe do przyjęcia odpowiedniej ustawy nawet w lutym, albo w marcu.
Jak pisze dziennik, przedstawiciele niemieckich firm, takich jak chociażby koncern energetyczny Uniper, są zaniepokojeni nowymi informacjami - uwiarygodniają one ich najgorsze obawy; inwestycja o wartości 10 mld dolarów na ostatnim odcinku może okazać się klapą.
Dlatego rząd Niemiec nie rezygnuje z walki. "Zabiegamy o zawieszenie amerykańskich sankcji, aby realizacja Nord Stream 2 nie była już opóźniana" - mówi cytowany przez "Handelsblatt" anonimowy dyplomata niemiecki.
Również politycy niemieckiej koalicji rządowej nie tracą nadziei. "Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zrealizować projekt Nord Stream 2. Niemcy i UE nie pozwolą Waszyngtonowi dyktować, jaka ma być nasza polityka energetyczna" - oświadczył poseł SPD do Bundestagu Bernd Westphal. Jednocześnie jest jednak jasne, że Rosjanie nie mogą liczyć na techniczną pomoc RFN przy dokończeniu ostatnich 150 km gazociągu.
50 proc. kosztów budowy Nord Stream 2 ponoszą niemieckie koncerny Uniper i Wintershall Dea, francuski Engie, austriacki OMV i brytyjsko-holenderski Royal Dutch Shell. Rosyjski Gazoprom jest właścicielem i będzie operatorem gazociągu.
Pod koniec grudnia 2019 r. prezydent USA Donald Trump podpisał ustawę o budżecie Pentagonu na rok 2020. Zapisano w niej m.in. sankcje wobec firm budujących gazociąg Nord Stream 2. Kluczowe dla zakończenia projektu szwajcarskie przedsiębiorstwo Allseas, którego statki układają rury po dnie Morza Bałtyckiego, zawiesiło prace do odwołania. Od tego momentu budowa rurociągu stoi w miejscu. Gazprom zapewnia, że dokończy ją na własną rękę.
Z Berlina Artur Ciechanowicz
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych