pc
Chińska Inicjatywa Pasa i Szlaku (BRI) nie jest „narzędziem geopolitycznym” ani metodą wpędzania krajów w kryzys zadłużenia, ale Chiny są otwarte na sugestie dotyczące obaw związanych z tym projektem – oświadczył w piątek szef chińskiego MSZ Wang Yi.
W przyszłym tygodniu w Pekinie odbędzie się forum Pasa i Szlaku z udziałem 37 szefów rządów i głów państw, w tym Rosji i Pakistanu, ale także Włoch, Austrii i Szwajcarii. USA, które krytycznie oceniają inicjatywę, wyślą na to wydarzenie tylko urzędników niskiego szczebla.
Lansowana przez Pekin inicjatywa zakłada finansowanie, budowę i modernizację połączeń logistycznych pomiędzy Chinami a krajami Azji, Europy i Afryki. Oficjalnie ma ona na celu stymulację handlu międzynarodowego, ale krytycy oceniają ją jako próbę zwiększenia chińskich wpływów na świecie i ryzyko wpędzania państw w pułapkę zadłużenia poprzez niezrównoważone projekty realizowane w nieprzejrzysty sposób.
Szczególną krytykę ze strony USA wzbudziła niedawna decyzja rządu Włoch o przystąpieniu do chińskiego projektu. Włochy są pierwszym krajem grupy G7, który formalnie poparł tę inicjatywę.
Szef chińskiego MSZ Wang Yi ocenił w piątek na konferencji prasowej, że BRI przynosi uczestniczącym w niej krajom realne korzyści. „Te partnerskie relacje nie są narzędziem geopolitycznym, lecz platformą współpracy” - powiedział.
Dodał, że inicjatywie nie należy przypinać etykiety „kryzysu zadłużenia”. „Oczywiście rozwój Pasa i Szlaku to proces. Nie można tego osiągnąć jednym posunięciem, ani uniknąć pewnych obaw w czasie tego procesu. Dlatego zachęcamy wszystkie strony, by czyniły konstruktywne sugestie” - zaznaczył Wang.
Liczba spodziewanych na tegorocznym forum przywódców państw jest wyższa niż podczas pierwszej takiej imprezy w 2017 roku. Wówczas do Pekinu przybyło 29 głów państw i szefów rządów. Według Wanga w tegorocznej edycji forum wezmą udział delegacje z ponad 150 państw.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych