pc
Sejmowa komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zarekomendowała w środę odrzucenie wniosku PO-KO o wotum nieufności wobec ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka.
O dymisję wnioskuje Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska-Koalicja Obywatelska. "Składamy ten wniosek z głębokim przekonaniem, że minister Gróbarczyk poprzez swoje decyzje i działania wykorzystuje ministerstwo przede wszystkim do realizacji interesów politycznych swojego ugrupowania. Dzieje się to kosztem powierzonych mu sektorów gospodarki, a szczególnie przemysłu stoczniowego, polskich państwowych armatorów oraz żeglugi śródlądowej" - mówił poseł Tadeusz Aziewicz (PO-KO). Jak dodał, Gróbarczyk, pełniąc funkcję ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, szkodzi polskiej gospodarce.
"Jego główna aktywność to kreowanie i upowszechnianie czarnego wizerunku gospodarki morskiej pod rządami koalicji PO PSL oraz składanie nierealistycznych obietnic na ogół odwołujących się do sentymentów wywodzących się z czasów minionych" - powiedział.
Gróbarczyk odpierał zarzuty opozycji, oceniając je, jako "absurdalne". "W 2018 roku obroty polskich portów przyniosły 40 mld zł do budżetu - to 4 razy więcej niż za waszych czasów - i przekroczyły historyczny rekord przeładunkowy ponad 100 mln ton" - mówił, zwracając się do posłów PO.
Zdaniem szefa MGMiŻŚ, tak dobre wyniki portów nie są, jak twierdzi opozycja, jedynie efektem rekordowej koniunktury i wcześniejszych inwestycji. "To wypracowali ludzie "dobrej zmiany" - powiedział.
Szef MGMiŻ mówił, że polskie rzeki za rządów PiS trafiły do programu śródlądowych dróg wodnych. Przypomniał też o przyjęciu programu budowy promów "Batory”, który ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.
"Zdecydowaliśmy, że to polskie stocznie będą budować promy. Mamy ogromny potencjał i możliwości w tym zakresie i bezwzględnie możemy to wykorzystać. Jest szansa, żeby te statki były budowane i one będą zbudowane" - dodał.
Jak tłumaczył Aziewicz, we wniosku posłowie skupili się na ośmiu wątkach. Dotyczą one: struktury zarządzania, jakości nadzoru właścicielskiego, przemysłu stoczniowego, żeglugi morskiej - w tym zarząd komisaryczny w Przedsiębiorstwie Polska Żegluga Morska, portów morskich, przekopu przez Mierzeję Wiślaną oraz żeglugi śródlądowej.
"Minister Marek Gróbarczyk jest także twarzą i osobą odpowiedzialną za realizację kontrowersyjnego przekopu przez Mierzeję Wiślaną - potężnej inwestycji realizowanej wbrew rachunkowi ekonomicznemu, podobno z powodów militarnych, ale w trakcie debaty parlamentarnej nie zostało to uzasadnione konkretnymi argumentami" - tłumaczył. Jak mówił, eksperci wskazują na kosztowne efekty zewnętrzne tego projektu oraz głęboką ingerencję w środowisko, która wywołuje niepokój ze strony Komisji Europejskiej.
Posłowie PiS podkreślali, że wniosek PO-KO o odwołanie Gróbarczyka jest "absolutnie nieuzasadniony". To jeden z "absurdalnych wniosków, jakie słyszeliśmy", jeśli chodzi o wotum nieufności dla ministra - powiedział Krzysztof Zaremba (PiS). Poseł tłumaczył, że przekop przez Mierzeję Wiślaną jest kwestią bezpieczeństwa. "Jesteśmy krajem NATO-wskim i musimy mieć zabezpieczony dostęp także od strony morskiej, jeśli chodzi transport morski, także dla wojsk sojuszniczych. To jest standard" - argumentował.
O kompetencjach ministra mówiła podsekretarz stanu w MGMiŻŚ Anna Moskwa. Jej zdaniem resort przywrócił należną rolę gospodarczą rzekom w Polsce. "W marcu 2017 roku prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacji europejskiego porozumienia ws. głównych dróg śródlądowych o znaczeniu międzynarodowym. Z tego zobowiązania nie możemy się wycofać - dodała. Podkreśliła, że żegluga śródlądowa ma kluczowe znaczenia dla rozwoju portów.
Wniosek trafi pod obrady Sejmu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych