ew
Ropa naftowa lekko drożeje na początku tygodnia. Arabia Saudyjska trzyma się tezy, że będzie deal krajów OPEC+ w sprawie dalszego cięcia dostaw ropy - podają maklerzy.
Baryłka ropy West Texas Intermediate w dostawach na lipiec na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku jest wyceniana po 52,58 USD, po wzroście ceny o 0,13 proc.
Ropa Brent w dostawach na sierpień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie jest wyceniana po 62,17 USD za baryłkę, po zwyżce notowań o 0,24 proc.
Arabia Saudyjska wyraziła nadzieję, że kraje OPEC oraz sojusznicy kartelu zgodzą się na przedłużenie cięć dostaw ropy na II połowę roku podczas spotkania, które odbędzie się prawdopodobnie na początku lipca.
"Koalicja OPEC+ odbędzie prawdopodobnie spotkanie w pierwszym tygodniu lipca i zapewni zrównoważenie rynku ropy. Będziemy do tego dążyć" - oświadczył minister energii Arabii Saudyjskiej Khalid Al-Falih w niedzielę w Japonii.
Tymczasem saudyjski następca tronu, książę Muhammad ibn Salman, przyłączył się do stanowiska USA i oskarżył Iran o przeprowadzenie w czwartek ataków na dwa tankowce w Zatoce Omańskiej. W wywiadzie prasowym zaapelował on do społeczności międzynarodowej o "zdecydowaną postawę" wobec władz w Teheranie.
Z kolei niedzielę amerykański sekretarz stanu Mike Pompeo oświadczył, że choć nie ma wątpliwości, że to Iran jest odpowiedzialny za czwartkowe ataki na tankowce, to Stany Zjednoczone nie chcą wojny z tym krajem.
W czwartek w Zatoce Omańskiej w pobliżu cieśniny Ormuz doszło do ataku na dwa tankowce - japoński i norweski - wskutek czego zostały one uszkodzone, a ich załogi ewakuowano. Stany Zjednoczone natychmiast obarczyły odpowiedzialnością za ataki Iran, jednak władze tego kraju kategorycznie temu zaprzeczają. Cieśnina Ormuz to najważniejsza trasa transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej - transportowana jest przez nią jest około jedna piąta światowego zużycia tego surowca.
"Ponieważ amerykańska administracja wskazuje palcem na Iran, że jest winien niedawnych ataków na tankowce, ryzyko zakłóceń w dostawach ropy z Bliskiego Wschodu pozostaje podwyższone, a to powinno wspierać ceny ropy" - mówi Stephen Innes, partner zarządzający w Vanguard Markets pte.
Dodaje, że oświadczenie Arabii Saudyjskiej w sprawie dalszych cięć w dostawach ropy naftowej może przekonać inwestorów, że deal z tym związany może być już blisko.
Ropa w USA na NYMEX zyskała podczas poprzedniej sesji 23 centy, a Brent na ICE zdrożała o 1,1 proc.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych