pc
Irlandia nie pozwoli, by tzw. backstop - kontrowersyjny mechanizm awaryjny dla Irlandii Płn. - został wykreślony z umowy o warunkach wyjścia W. Brytanii z UE, bo uważa to za równie duże zagrożenie jak brexit bez umowy, oświadczył w sobotę irlandzki premier Leo Varadkar.
Jak dodał, fakt, że czołowi kandydaci do zastąpienia Theresy May na stanowisku premiera Wielkiej Brytanii coraz głośniej mówią o brexicie bez umowy jest "alarmujący", jednak Irlandia jest przekonana na sto procent, iż UE nie pozwoli na usunięcie zapisu o backstopie.
Czołowi kandydaci ubiegający się o przywództwo w Partii Konserwatywnej, w tym będący faworytem były minister spraw zagranicznych Boris Johnson, wzywają do zmiany lub wykreślenia mechanizmu, którego celem jest uniknięcie powrotu fizycznej granicy między Irlandią a Irlandią Północną. Zapowiadają, że jeśli w tej sprawie nie zostanie osiągnięty kompromis, Wielka Brytania gotowa jest na wyjście bez umowy.
"Dla mnie brak backstopu oznacza w praktyce to samo, co brak porozumienia, bo backstop jest (...) prawnie zobowiązującą gwarancją, że nie będzie nigdy więcej twardej granicy. Jeśli nie będziemy mieli tego, nie ma porozumienia" - powiedział Varadkar w publicznym irlandzkim radiu RTE.
To, w jaki sposób zarządzać lądową granicą między będącą częścią Zjednoczonego Królestwa Irlandią Północną a Irlandią, okazało się najtrudniejszym elementem planowanego wyjścia Wielkiej Brytanii z UE.
Varadkar ponownie odrzucił propozycję czasowego ograniczenia mechanizmu awaryjnego, mówiąc, że "backstop z limitem czasowym nie jest backstopem". Powiedział jednak, że Irlandia jest otwarta na alternatywne rozwiązania, które pozwoliłoby na utrzymanie otwartej granicy na wyspie, a zarazem zapewniałoby ochronę jednolitego rynku unijnego. Zastrzegł przy tym, że byłoby to możliwe tylko, jeśli konieczne do tego technologie będą działać efektywnie.
Irlandzki premier ostrzegł też, że nowy premier Wielkiej Brytanii nie powinien oczekiwać lepszego porozumienia. "To, że Izba Gmin nie zdołała ratyfikować umowy o wystąpieniu, nie znaczy, że oni dostaną lepszą umowę. Unia Europejska tak nie działa" - powiedział.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych