ew
Niemieckie media, które komentują nową groźbę prezydenta USA Donalda Trumpa w sprawie wprowadzenia ceł na kolejne europejskie towary, są zgodne, że na eskalacji handlowego sporu stracą wszyscy. "Neue Osnabruecker Zeitung" apeluje o dyplomatyczny reset.
We wtorek amerykański przywódca poinformował na Twitterze, że USA nałożą cła na towary importowane z UE warte 11 mld dolarów, co jest reakcją na unijne dotacje dla lotniczego koncernu Airbus. Na liście unijnych towarów, które mają być objęte sankcjami, są obok produktów związanych z branżą lotniczą także inne towary, w tym wybrane rodzaje sera, oliwa z oliwek, pomarańcze, wino, owoce morza i odzież.
"Jeśli ktoś w Europie miał nadzieję, że Trump skoncentruje się na wojnie handlowej z Chinami i reelekcji, to się przeliczył. Zapowiedź nowych ceł doprowadzi do eskalacji tlącego się od miesięcy sporu gospodarczego między Brukselą a Waszyngtonem" - uważa gospodarczy dziennik "Handelsblatt".
Przyznaje też, że groźba amerykańskiego przywódcy pada w wyjątkowo niekorzystnym dla UE momencie. Gazeta wymianie problemy i zadania, którymi jest pochłonięta w tej chwili Unia: brexit, wybory europejskie, negocjacje gospodarcze z Chinami.
"Trump znów zaskoczył przeciwnika. Choć jego działanie można było przewidzieć. Co więcej, jest ono uzasadnione. Podobnie jak ewentualny europejski odwet" - przyznaje dziennik z Duesseldorfu.
Spór amerykańsko-unijny o subwencje dla przemysłu lotniczego trwa od ponad dekady. Zarówno USA jak i UE twierdzą, że druga strona udziela niedozwolonego wsparcia finansowego gigantom lotniczym: Bruksela - Airbusowi, a Waszyngton - Boeingowi.
USA i UE złożyły na siebie nawzajem skargi w Światowej Organizacji Handlu (WTO). Ta wykryła nieprawidłowości po obu stronach i w 2018 roku uznała, że dotacje dla Airbusa mają niekorzystne skutki dla USA. WTO nie orzekła jednak konkretnej wysokości powodowanych nimi strat, co - jak się oczekuje - ma uczynić latem br.
"Nikt nie ma interesu w tym, żeby otwierać nowy front transatlantyckiej wojny handlowej. Celem musi być likwidacja wszystkich subwencji niezgodnych z zasadami WTO po obu stronach Atlantyku" - postuluje "Handelsblatt". "Spór o dotacje jest szansą, by wrócić do gry na zasadach fair play" - dodaje.
"Neue Osnabruecker Zeitung" z Dolnej Saksonii idzie jeszcze dalej i postuluje dyplomatyczny reset w relacjach na linii UE-USA.
"WTO słusznie dała po łapach zarówno Unii, jak i Ameryce i wezwała do zaprzestania wspierania koncernów. Mimo to proceder dalej kręci się w najlepsze" - pisze gazeta. Konflikt w tej sprawie toczy się od 2004 roku i nie widać szans na jego zakończenie.
"Zamiast tego USA regularnie grożą wprowadzeniem ceł na te, czy inne towary, mając nadzieję na ochronę własnej gospodarki. UE rewanżuje się tym samym. Jak dzieci w przedszkolu" - pisze "NOZ". "Najwyższy czas, żeby spirale gróźb zastąpić dyplomatycznym resetem na linii UE-USA" - apeluje.
Trump od dłuższego czasu grozi nałożeniem dodatkowych ceł na europejskie samochody importowane do USA, aby w ten sposób wyrównać deficyt w handlu z UE. Komisja Europejska zapowiedziała, że jakiekolwiek kroki zmierzające do wprowadzenia dodatkowych ceł na te towary spotkają się z unijną reakcją.
Trump i szef KE Jean-Claude Juncker uzgodnili w 2018 roku, że USA nie będą na razie wprowadzały nowych taryf, a UE zobowiązała się do pewnych ustępstw, w tym do zwiększenia importu amerykańskiej soi.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych