pc
Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres wezwał w piątek do przeprowadzenia niezależnego śledztwa w celu ustalenia kto jest odpowiedzialny za ataki na dwa tankowce w Zatoce Omańskiej. USA obarczają Iran odpowiedzilnością za te ataki, Teheran stanowczo odrzuca te oskarżenia.
"Jest bardzo ważne aby poznać prawdę i wyjaśnić kwestię odpowiedzialności. Bez wątpienia można tego dokonać jedynie jeśli znajdzie się niezależny podmiot, który zweryfikuje fakty" - powiedział Guterres dziennikarzom. Dodał, że tylko Rada Bezpieczeństwa mogłaby zlecić przeprowadzenie takiego śledztwa przez ONZ.
Guterres oświadczył, że jeśli zainteresowane strony wyraziłyby zgodę to jest gotów podjęć się mediacji. Dodał jednak, że "obecnie nie widzimy aby mechanizm dialogu był możliwy". Równocześnie podkreślił, że świat nie może sobie pozwolić na więszą zbrojną konfrontację w Zatoce.
Sekretarz generalny Ligi Arabskiej Abul Gheit, który wypowiadaił się po spotkaniu z Guterresem, oświadczył, że nie sądzi aby jakiś kraj arabski dokonał tych ataków.
"Nie sądzę aby kraj arabski próbował zakłócić szlaki żeglugowe, lub strzelić sobie w stopę działając w sposób jaki widzieliśmy w Zatoce Omańskiej, czy cieśninie Ormuz" - powiedział Gheit.
Incydenty w Zatoce Omańskiej jeszcze bardziej pogorszyły stosunki między Waszyngtonem i Teheranem. Obie strony oświadczyły, że nie są zainteresowane w rozpoczęciu wojny, ale nie zmniejszyło to obaw, że sytuacja może wymknąć się spod kontroli.
Dwa tankowce - norweski MT Front Altair pływający pod banderą Wysp Marshalla i japoński Kokuka Courageous - były w czwartek celem niezidentyfikowanego ataku u wybrzeży Iranu w Zatoce Omańskiej. W pierwszym przypadku na pokładzie doszło do eksplozji i pożaru, w drugim do bliżej nieokreślonego incydentu i uszkodzenia kadłuba. Z obu jednostek ewakuowano łącznie 44 członków załóg.
Ani marynarka wojenna USA, która pospieszyła na pomocą tankowcom, ani operatorzy jednostek nie wyjaśnili, co spowodowało atak, ani kto go przeprowadził. Oba tankowce były wyładowane produktami ropopochodnymi. MT Front Altair płonął przez kilka godzin; ogień strawił połowę jednej z burt statku.
Prezydent USA Donald Trump oświadczył, że to Iran dokonał ataku na tankowce. Ostrzegł ten kraj przed zamknięciem ważnej dla transportu ropy naftowej cieśniny Ormuz oraz podkreślił, że chce powrotu Teheranu do rozmów. W rozmowie telefonicznej z telewizją Fox News amerykański prezydent twierdził że Stany Zjednoczone "zdemaskowały" Iran.
Sekretarz stanu USA Mike Pompeo powiedział, że "ocena rządu Stanów Zjednoczonych jest taka, iż Islamska Republika Iranu jest odpowiedzialna za ataki". Z opinią tą zgodziły się Wielka Brytania i Arabia Saudyjska. Atak potępiły Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar i Egipt.
Iran odrzucił te oskarżenia. Misja Iranu w ONZ stwierdziła w opublikowanym oświadczeniu, że "Iran kategorycznie odrzuca nieuzasadnione twierdzenie USA o przeprowadzeniu ataków na dwa tankowce w Zatoce Omańskiej i potępia je w możliwie najostrzejszy sposób".
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych