ew
Główny negocjator Komisji Europejskiej ds. brexitu Michel Barnier oświadczył w czwartek w niemieckim radiu publicznym, że umowa dot. wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE jest już nienegocjowalna; modyfikacji może podlegać jedynie towarzysząca jej deklaracja polityczna.
"To, co zostało wynegocjowane, jest najlepsze z możliwych do osiągnięcia (opcji - PAP)." - powiedział Barnier w wywiadzie dla rozgłośni Deutschlandfunk. "Nie możemy ponownie otwierać samego układu dotyczącego brexitu. Jeśli jednak Brytyjczycy chcieliby w przyszłości czegoś więcej niż strefy wolnego handlu, to jak najbardziej moglibyśmy jeszcze raz zająć się deklaracją polityczną, która określa filary naszych przyszłych partnerskich relacji" - dodał.
Negocjator sceptycznie ocenił pomysł przedłużenia negocjacji nad umową dot. wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej. Prognozował też, że koncepcja taka spotka się z krytycznym stanowiskiem unijnych przywódców.
"Przez 18 miesięcy prowadziliśmy rokowania z Wielką Brytanią - nie przeciwko Wielkiej Brytanii, żeby osiągnąć porozumienie. Teraz nadeszła chwila prawdy. Osobiście uważam, że nie tyle potrzebujemy więcej czasu, co decyzji brytyjskiego rządu i parlamentu" - oświadczył francuski polityk. "Dla uniknięcia bezumownego brexitu nie wystarczy zagłosować przeciwko bezumownemu brexitowi. Należy zagłosować za umową, za porozumieniem. Jeśli nic się nie ruszy, jeśli nie będzie żadnych pozytywnych propozycji, to w bardziej albo mniej równym tempie będziemy zmierzać ku bezumownemu wyjściu Zjednoczonego Królestwa z UE 30 marca" - zastrzegł.
Barnier wypowiedział się też zdecydowanie przeciwko tymczasowości tzw. backstopu, czyli mechanizmu awaryjnego dla Irlandii Północnej. Z jednej strony gwarantuje on - według byłego ministra spraw zagranicznych Francji - brak twardej granicy, a co za tym idzie stabilność i pokój na wyspie. Z drugiej - właściwą ochronne unijnego rynku wewnętrznego.
"Jesteśmy to winni naszym obywatelom, naszym konsumentom, a także naszym przedsiębiorstwom. Nie jest to kwestia wyłącznie Irlandii, ale całej Europy" - uzasadniał. Wykluczył również możliwość negocjacji kwestii granicy między Irlandią Północną, a Republiką Irlandii w formacie dwustronnym między Dublinem a Londynem, gdyż stanie się ona granicą zewnętrzną całej Unii Europejskiej.
Prognozując, jak mógłby wyglądać model przyszłych relacji między UE a Wielką Brytanią, Barnier przytoczył przykład Norwegii i Turcji. "Te modele są różne, ale zasadniczo do dyspozycji. W każdym z nich są jasno określone prawa i obowiązki stron umowy" - skonkludował.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych